Neutíchajúca túžba napredovať
Neutíchajúca túžba napredovať
Emília (r. Martin Šulík, 2023)
Emília (r. Martin Šulík, 2023)

Text: Romana Danková

Anatómia pádu: Pravda spočíva v tom, komu sa rozhodneme veriť

Zdroj: ASFK

V kinách je nový dokumentárny film Martina Šulíka s názvom Emília, ktorý slovenskému publiku prináša úctivý obraz hereckej hviezdy Emílie Vášáryovej. Jej kariérne úspechy prepája s výzvami v osobnom živote a vytvára dojem, akoby sme jednu z najväčších slovenských herečiek konečne dokonale spoznali

V kinách je nový dokumentárny film Martina Šulíka s názvom Emília, ktorý slovenskému publiku prináša úctivý obraz hereckej hviezdy Emílie Vášáryovej. Jej kariérne úspechy prepája s výzvami v osobnom živote a vytvára dojem, akoby sme jednu z najväčších slovenských herečiek konečne dokonale spoznali

Úprimné výpovede ako zrkadlo kariéry

Úprimné výpovede ako zrkadlo kariéry

Vyjadrenia hlavnej predstaviteľky nás oboznamujú s jej budovaním hereckého zázemia v slovenských končinách, čo posilnila herečkina neustála túžba po sebarealizácii. Od začiatku kariéry Vášáryová hviezdila v mnohých filmových dielach na Slovensku i v Česku, ktoré striedala účinkovaním v divadelných hrách. Úprimné výpovede Vášáryovej sú doplnené spomienkami jej rodiny i kolegov, ktorí potvrdzujú jej húževnatosť pri práci. Dokument taktiež ponúka množstvo archívnych záberov z najznámejších filmov, natáčaní a príprav na divadelné inscenácie, ktoré dokazujú herečkino kľúčové postavenie v slovenskej kultúre.

Vyjadrenia hlavnej predstaviteľky nás oboznamujú s jej budovaním hereckého zázemia v slovenských končinách, čo posilnila herečkina neustála túžba po sebarealizácii. Od začiatku kariéry Vášáryová hviezdila v mnohých filmových dielach na Slovensku i v Česku, ktoré striedala účinkovaním v divadelných hrách. Úprimné výpovede Vášáryovej sú doplnené spomienkami jej rodiny i kolegov, ktorí potvrdzujú jej húževnatosť pri práci. Dokument taktiež ponúka množstvo archívnych záberov z najznámejších filmov, natáčaní a príprav na divadelné inscenácie, ktoré dokazujú herečkino kľúčové postavenie v slovenskej kultúre.

Zdroj: ASFK

Príchod herečky

Príchod herečky

Vášáryovej prvé kontakty s filmom a divadlom pôsobili neisto. S hraním začala ako tínedžerka, na plátne debutovala drobnou rolou v Dáždniku svätého Petra (1958). Pôvodne sa herectvu nechcela venovať vôbec, no fascinovalo ju cestovanie, túžila poznať zahraničie. Až s narastajúcimi pracovnými príležitosťami, ktoré jej umožnili prekročiť hranice Československa, pozornosťou divákov a medzinárodným uznaním sa vo Vášáryovej definitívne zakorenili herecké ambície. V roku 1963 nastal zlomový moment jej kariéry, pretože vyšlo filmové podobenstvo Až přijde kocour, v ktorom si zahrala hlavnú úlohu – stvárnila pôvabnú Dianu s kúzelným kocúrom v okuliaroch. Vďaka veľkému úspechu sa film dostal i na filmový festival v Cannes, kde ako doposiaľ jediný český film získal ocenenie, konkrétne Zvláštnu cenu poroty. Na svoju návštevu festivalu či náhodné stretnutie s Picassom spomína Vášáryová s humorom.

Vášáryovej prvé kontakty s filmom a divadlom pôsobili neisto. S hraním začala ako tínedžerka, na plátne debutovala drobnou rolou v Dáždniku svätého Petra (1958). Pôvodne sa herectvu nechcela venovať vôbec, no fascinovalo ju cestovanie, túžila poznať zahraničie. Až s narastajúcimi pracovnými príležitosťami, ktoré jej umožnili prekročiť hranice Československa, pozornosťou divákov a medzinárodným uznaním sa vo Vášáryovej definitívne zakorenili herecké ambície. V roku 1963 nastal zlomový moment jej kariéry, pretože vyšlo filmové podobenstvo Až přijde kocour, v ktorom si zahrala hlavnú úlohu – stvárnila pôvabnú Dianu s kúzelným kocúrom v okuliaroch. Vďaka veľkému úspechu sa film dostal i na filmový festival v Cannes, kde ako doposiaľ jediný český film získal ocenenie, konkrétne Zvláštnu cenu poroty. Na svoju návštevu festivalu či náhodné stretnutie s Picassom spomína Vášáryová s humorom.

Osudové hrdinky pred kamerou

Osudové hrdinky pred kamerou

Počas socialistického režimu na Slovensku dokázali herečkine role vdýchnuť do neslobodného prostredia inšpiráciu a tvorivosť. V 60. rokoch bolo možné Vášáryovú vidieť v historických drámach, literárnych adaptáciách, v kinách i televíznych filmoch. Citlivo dokázala uchopiť tragické úlohy – žien trpiteliek – vo filmoch ako Živý bič (1966) či Drak sa vracia (1967). Slovenskú ľudovosť, vidiek, no taktiež jeho predsudky reflektovala v komédiách Kubo (1965) alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch (1968). V 70. a 80. rokoch stelesňovala i súčasné hrdinky, napríklad cieľavedomú Sašku obklopenú troma mužmi uprostred tatranských hôr v Medenej veži (1970) i odvážnu a ambicióznu vyšetrovateľku  Strelkovú v Prípade krásnej nerestnice (1973).

Počas socialistického režimu na Slovensku dokázali herečkine role vdýchnuť do neslobodného prostredia inšpiráciu a tvorivosť. V 60. rokoch bolo možné Vášáryovú vidieť v historických drámach, literárnych adaptáciách, v kinách i televíznych filmoch. Citlivo dokázala uchopiť tragické úlohy – žien trpiteliek – vo filmoch ako Živý bič (1966) či Drak sa vracia (1967). Slovenskú ľudovosť, vidiek, no taktiež jeho predsudky reflektovala v komédiách Kubo (1965) alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch (1968). V 70. a 80. rokoch stelesňovala i súčasné hrdinky, napríklad cieľavedomú Sašku obklopenú troma mužmi uprostred tatranských hôr v Medenej veži (1970) i odvážnu a ambicióznu vyšetrovateľku  Strelkovú v Prípade krásnej nerestnice (1973).

Divadelná sféra

Divadelná sféra

Vášáryová sa stala členkou činohry Slovenského národného divadla v roku 1964, no účinkovala aj v ďalších divadlách v Bratislave a Prahe. Herectvo dokázala prispôsobovať kamere i javisku. Rozvíjala sa aj vďaka hosťovaniu v pražskom Divadle Na zábradlí, pričom v oceňovanej inscenácii Ritte Denne Voss (1996) zaoberajúcej sa vzťahom troch súrodencov hrala až päť rokov. Voľba nekonvenčného námetu a účinkovanie v českom divadelnom prostredí po slovensky jej okrem úspechu prinieslo aj aktualizáciu herectva.

Vášáryová sa stala členkou činohry Slovenského národného divadla v roku 1964, no účinkovala aj v ďalších divadlách v Bratislave a Prahe. Herectvo dokázala prispôsobovať kamere i javisku. Rozvíjala sa aj vďaka hosťovaniu v pražskom Divadle Na zábradlí, pričom v oceňovanej inscenácii Ritte Denne Voss (1996) zaoberajúcej sa vzťahom troch súrodencov hrala až päť rokov. Voľba nekonvenčného námetu a účinkovanie v českom divadelnom prostredí po slovensky jej okrem úspechu prinieslo aj aktualizáciu herectva.

Zdroj: ASFK

Prerod postáv

Prerod postáv

Mladé ženy s nevinným pohľadom a laškovným smiechom, ktoré herečka stvárňovala, časom vystriedali zrelé dámy s horkastou príchuťou starnutia. Vášáryová svoje role prispôsobila pribúdajúcim rokom. Prelomovým filmom v tejto životnej fáze sa stala Eva Nová (2015), kde sa Vášáryová vcítila do starnúcej herečky neschopnej zmieriť sa s tvrdou realitou vyhasínajúcej hviezdy. Film sa pohráva s predstavou budúcnosti, ktorá sa týka všetkých herečiek, avšak posúva ich až k hraniciam gýču a tragédie. Stvárnenie postavy nepovažovala Vášáryová za jednoduché, ako vysvetľuje v dokumente. Napriek tomu, že vlastné starnutie prijala, priznala, že v istých životných chvíľach sa s filmovou postavou stotožnila.

Mladé ženy s nevinným pohľadom a laškovným smiechom, ktoré herečka stvárňovala, časom vystriedali zrelé dámy s horkastou príchuťou starnutia. Vášáryová svoje role prispôsobila pribúdajúcim rokom. Prelomovým filmom v tejto životnej fáze sa stala Eva Nová (2015), kde sa Vášáryová vcítila do starnúcej herečky neschopnej zmieriť sa s tvrdou realitou vyhasínajúcej hviezdy. Film sa pohráva s predstavou budúcnosti, ktorá sa týka všetkých herečiek, avšak posúva ich až k hraniciam gýču a tragédie. Stvárnenie postavy nepovažovala Vášáryová za jednoduché, ako vysvetľuje v dokumente. Napriek tomu, že vlastné starnutie prijala, priznala, že v istých životných chvíľach sa s filmovou postavou stotožnila.

Úskalie zamestnania

Úskalie zamestnania

Emília načrtne i tému zatienenia rodinného života hereckými ambíciami. Vášáryová naznačuje, že sa viackrát rozhodovala medzi blahom rodiny a napredovaním v hereckej kariére. Osobnú túžbu neustále rásť a zdokonaľovať sa však založenie rodiny neovplyvnilo. V situáciách, v ktorých sa Vášáryová venovala zamestnaniu, boli vzťahy upozaďované. V dokumente sa zamýšľa nad tým, ako veľmi sa táto skutočnosť dotkla jej detí a ako sa život žien-herečiek vylučuje so životom žien-matiek.

Emília načrtne i tému zatienenia rodinného života hereckými ambíciami. Vášáryová naznačuje, že sa viackrát rozhodovala medzi blahom rodiny a napredovaním v hereckej kariére. Osobnú túžbu neustále rásť a zdokonaľovať sa však založenie rodiny neovplyvnilo. V situáciách, v ktorých sa Vášáryová venovala zamestnaniu, boli vzťahy upozaďované. V dokumente sa zamýšľa nad tým, ako veľmi sa táto skutočnosť dotkla jej detí a ako sa život žien-herečiek vylučuje so životom žien-matiek.

Nezabudnuteľná vďaka svojmu nadaniu

Nezabudnuteľná vďaka svojmu nadaniu

Výpovede herečky prepletené s retrospektívou nám v dokumentárnom filme priblížia našu národnú hviezdu. Emília Vášáryová v živote vystriedala ohromné množstvo rolí a vložila do nich živosť, krehkosť, bolesť, no najmä svoj talent. Vďaka tomu dokázala Vášáryová mnohé postavy premeniť na nezabudnuteľné.

Výpovede herečky prepletené s retrospektívou nám v dokumentárnom filme priblížia našu národnú hviezdu. Emília Vášáryová v živote vystriedala ohromné množstvo rolí a vložila do nich živosť, krehkosť, bolesť, no najmä svoj talent. Vďaka tomu dokázala Vášáryová mnohé postavy premeniť na nezabudnuteľné.

Zdroj: ASFK