Jeden svet 2025: V trhlinách systému
Jeden svet 2025: V trhlinách systému
V novej festivalovej sekcii Európsky glitch mladé dokumentaristky a dokumentaristi skúmajú, kde sa Európa zasekla.
V novej festivalovej sekcii Európsky glitch mladé dokumentaristky a dokumentaristi skúmajú, kde sa Európa zasekla.
Zdroj: Filmový festival Jeden Svet
Systémy sa samy od seba nemenia – dodržiavaním opakovaných pravidiel chcú prežiť. Zmenu prináša až silný otras, najmä v podobe odporu. Nová sekcia festivalu Európsky glitch prináša filmy mladých európskych režisérok a režisérov, ktorí odhaľujú trhliny v systéme a premieňajú ich na priestor pre nové pohľady, kritickú reflexiu a narúšanie tradičných naratívov. Názov, inšpirovaný digitálnou chybou v systéme, symbolizuje tvorivý zlom. Vtedy sa zo zlyhania rodia odvážne vízie, ktoré môžu formovať Európu i jej budúcnosť.
Festival Jeden svet 2025 sa uskutoční od 21. do 26. októbra v Bratislave.
Systémy sa samy od seba nemenia – dodržiavaním opakovaných pravidiel chcú prežiť. Zmenu prináša až silný otras, najmä v podobe odporu. Nová sekcia festivalu Európsky glitch prináša filmy mladých európskych režisérok a režisérov, ktorí odhaľujú trhliny v systéme a premieňajú ich na priestor pre nové pohľady, kritickú reflexiu a narúšanie tradičných naratívov. Názov, inšpirovaný digitálnou chybou v systéme, symbolizuje tvorivý zlom. Vtedy sa zo zlyhania rodia odvážne vízie, ktoré môžu formovať Európu i jej budúcnosť.
Festival Jeden svet 2025 sa uskutoční od 21. do 26. októbra v Bratislave.
Deväťmesačná zmluva (2025)
Deväťmesačná zmluva (2025)
V krajine, kde chudoba diktuje osobné voľby, sa žena rozhodne stať náhradnou matkou, aby zabezpečila dcére budúcnosť. Gruzínsky film režisérky Ketevan Vašagašvili odhaľuje tvrdú realitu politiky tela. Citlivým prístupom sleduje cestu od pragmatizmu k bolesti, od obety k otázke, kam až sú schotné matky zájsť pre svoje deti. Film bol ocenený Cenou za ľudské práva na CPH:DOX 2025 v Kodani.
V krajine, kde chudoba diktuje osobné voľby, sa žena rozhodne stať náhradnou matkou, aby zabezpečila dcére budúcnosť. Gruzínsky film režisérky Ketevan Vašagašvili odhaľuje tvrdú realitu politiky tela. Citlivým prístupom sleduje cestu od pragmatizmu k bolesti, od obety k otázke, kam až sú schotné matky zájsť pre svoje deti. Film bol ocenený Cenou za ľudské práva na CPH:DOX 2025 v Kodani.
Zdroj: Filmstill
K lipicanom máme ďaleko (2025)
K lipicanom máme ďaleko (2025)
Režisérka Olga Kosanović sa stretáva s odmietnutím rakúskeho občianstva napriek tomu, že v Rakúsku prežila celý život. Jej rodičia boli pôvodom Srbi, no ona sa narodila vo Viedni. Snímka zobrazuje jej druhý pokus o uznanie identity a odhaľuje citlivé otázky spolupatričnosti, národnej príslušnosti a toho, čo znamená patriť k spoločnosti. Rakúsky denník na jej prípad reagoval nasledovne: „Ak má mačka mačiatka v jazdeckej škole, neznamená to, že sú lipicany.“
Režisérka Olga Kosanović sa stretáva s odmietnutím rakúskeho občianstva napriek tomu, že v Rakúsku prežila celý život. Jej rodičia boli pôvodom Srbi, no ona sa narodila vo Viedni. Snímka zobrazuje jej druhý pokus o uznanie identity a odhaľuje citlivé otázky spolupatričnosti, národnej príslušnosti a toho, čo znamená patriť k spoločnosti. Rakúsky denník na jej prípad reagoval nasledovne: „Ak má mačka mačiatka v jazdeckej škole, neznamená to, že sú lipicany.“
Zdroj: IMDb
Prázdny hrob (2024)
Prázdny hrob (2024)
Mladý tanzánijský právnik John Mbano cestuje do Berlína, aby získal pozostatky svojho prastarého otca – vodcu ľudu Ngoni, ktorého nemecká koloniálna armáda popravila. Jeho hlavu odviezli do Nemecka na rasistický výskum. John sa pripája k aktivistom, ktorí bojujú proti nemeckej kultúre popierania. Za filmom stojí režisérska dvojica Cece Mlay, Agnes Lisa Wegner, ktorá sleduje jeho osobnú a politickú cestu za spravodlivosťou. Ponúka silný pohľad na globálnu diskusiu o repatriácii a koloniálnom dedičstve. Príbeh zdôrazňuje, že odhalenie minulosti môže byť základom pre budovanie spravodlivejšej budúcnosti.
Mladý tanzánijský právnik John Mbano cestuje do Berlína, aby získal pozostatky svojho prastarého otca – vodcu ľudu Ngoni, ktorého nemecká koloniálna armáda popravila. Jeho hlavu odviezli do Nemecka na rasistický výskum. John sa pripája k aktivistom, ktorí bojujú proti nemeckej kultúre popierania. Za filmom stojí režisérska dvojica Cece Mlay, Agnes Lisa Wegner, ktorá sleduje jeho osobnú a politickú cestu za spravodlivosťou. Ponúka silný pohľad na globálnu diskusiu o repatriácii a koloniálnom dedičstve. Príbeh zdôrazňuje, že odhalenie minulosti môže byť základom pre budovanie spravodlivejšej budúcnosti.
Zdroj: kurhaus production
Zdroj: Filmový festival Jeden Svet
Systémy sa samy od seba nemenia – dodržiavaním opakovaných pravidiel chcú prežiť. Zmenu prináša až silný otras, najmä v podobe odporu. Nová sekcia festivalu Európsky glitch prináša filmy mladých európskych režisérok a režisérov, ktorí odhaľujú trhliny v systéme a premieňajú ich na priestor pre nové pohľady, kritickú reflexiu a narúšanie tradičných naratívov. Názov, inšpirovaný digitálnou chybou v systéme, symbolizuje tvorivý zlom. Vtedy sa zo zlyhania rodia odvážne vízie, ktoré môžu formovať Európu i jej budúcnosť.
Festival Jeden svet 2025 sa uskutoční od 21. do 26. októbra v Bratislave.
Systémy sa samy od seba nemenia – dodržiavaním opakovaných pravidiel chcú prežiť. Zmenu prináša až silný otras, najmä v podobe odporu. Nová sekcia festivalu Európsky glitch prináša filmy mladých európskych režisérok a režisérov, ktorí odhaľujú trhliny v systéme a premieňajú ich na priestor pre nové pohľady, kritickú reflexiu a narúšanie tradičných naratívov. Názov, inšpirovaný digitálnou chybou v systéme, symbolizuje tvorivý zlom. Vtedy sa zo zlyhania rodia odvážne vízie, ktoré môžu formovať Európu i jej budúcnosť.
Festival Jeden svet 2025 sa uskutoční od 21. do 26. októbra v Bratislave.
Deväťmesačná zmluva (2025)
Deväťmesačná zmluva (2025)
V krajine, kde chudoba diktuje osobné voľby, sa žena rozhodne stať náhradnou matkou, aby zabezpečila dcére budúcnosť. Gruzínsky film režisérky Ketevan Vašagašvili odhaľuje tvrdú realitu politiky tela. Citlivým prístupom sleduje cestu od pragmatizmu k bolesti, od obety k otázke, kam až sú schotné matky zájsť pre svoje deti. Film bol ocenený Cenou za ľudské práva na CPH:DOX 2025 v Kodani.
V krajine, kde chudoba diktuje osobné voľby, sa žena rozhodne stať náhradnou matkou, aby zabezpečila dcére budúcnosť. Gruzínsky film režisérky Ketevan Vašagašvili odhaľuje tvrdú realitu politiky tela. Citlivým prístupom sleduje cestu od pragmatizmu k bolesti, od obety k otázke, kam až sú schotné matky zájsť pre svoje deti. Film bol ocenený Cenou za ľudské práva na CPH:DOX 2025 v Kodani.
Zdroj: Filmstill
K lipicanom máme ďaleko (2025)
K lipicanom máme ďaleko (2025)
Režisérka Olga Kosanović sa stretáva s odmietnutím rakúskeho občianstva napriek tomu, že v Rakúsku prežila celý život. Jej rodičia boli pôvodom Srbi, no ona sa narodila vo Viedni. Snímka zobrazuje jej druhý pokus o uznanie identity a odhaľuje citlivé otázky spolupatričnosti, národnej príslušnosti a toho, čo znamená patriť k spoločnosti. Rakúsky denník na jej prípad reagoval nasledovne: „Ak má mačka mačiatka v jazdeckej škole, neznamená to, že sú lipicany.“
Režisérka Olga Kosanović sa stretáva s odmietnutím rakúskeho občianstva napriek tomu, že v Rakúsku prežila celý život. Jej rodičia boli pôvodom Srbi, no ona sa narodila vo Viedni. Snímka zobrazuje jej druhý pokus o uznanie identity a odhaľuje citlivé otázky spolupatričnosti, národnej príslušnosti a toho, čo znamená patriť k spoločnosti. Rakúsky denník na jej prípad reagoval nasledovne: „Ak má mačka mačiatka v jazdeckej škole, neznamená to, že sú lipicany.“
Zdroj: IMDb
Prázdny hrob (2024)
Prázdny hrob (2024)
Mladý tanzánijský právnik John Mbano cestuje do Berlína, aby získal pozostatky svojho prastarého otca – vodcu ľudu Ngoni, ktorého nemecká koloniálna armáda popravila. Jeho hlavu odviezli do Nemecka na rasistický výskum. John sa pripája k aktivistom, ktorí bojujú proti nemeckej kultúre popierania. Za filmom stojí režisérska dvojica Cece Mlay, Agnes Lisa Wegner, ktorá sleduje jeho osobnú a politickú cestu za spravodlivosťou. Ponúka silný pohľad na globálnu diskusiu o repatriácii a koloniálnom dedičstve. Príbeh zdôrazňuje, že odhalenie minulosti môže byť základom pre budovanie spravodlivejšej budúcnosti.
Mladý tanzánijský právnik John Mbano cestuje do Berlína, aby získal pozostatky svojho prastarého otca – vodcu ľudu Ngoni, ktorého nemecká koloniálna armáda popravila. Jeho hlavu odviezli do Nemecka na rasistický výskum. John sa pripája k aktivistom, ktorí bojujú proti nemeckej kultúre popierania. Za filmom stojí režisérska dvojica Cece Mlay, Agnes Lisa Wegner, ktorá sleduje jeho osobnú a politickú cestu za spravodlivosťou. Ponúka silný pohľad na globálnu diskusiu o repatriácii a koloniálnom dedičstve. Príbeh zdôrazňuje, že odhalenie minulosti môže byť základom pre budovanie spravodlivejšej budúcnosti.
Zdroj: kurhaus production