Mama umrela dvakrát: Peniaze, traumy a slovenské reálie

Mama umrela dvakrát: Peniaze, traumy a slovenské reálie

26. marca 2025
Veronika Gažiova
26. marca 2025
Veronika Gažiova

Divadlo 13.opona, prepájajúce profesionálnych hercov s nadšenými ochotníkmi, cestuje po celom Slovensku s čiernou komédiou. Kontroverznú tému predznamenáva i samotný názov Mama umrela dvakrát. Autorom hry je slovinec Vinko Möderndorfer, na slovenské reálie ju pre 13.oponu upravil a zrežíroval Karol Rédli. Komédia reflektuje stereotypy našej kultúry, ktoré na doskách stvárňujú Marek Majeský, Helena Krajčiová, Peter Sklár, Jana Majeská, Erik Peťovský, Erik Žibek a ďalší.

Divadlo 13.opona, prepájajúce profesionálnych hercov s nadšenými ochotníkmi, cestuje po celom Slovensku s čiernou komédiou. Kontroverznú tému predznamenáva i samotný názov Mama umrela dvakrát. Autorom hry je slovinec Vinko Möderndorfer, na slovenské reálie ju pre 13.oponu upravil a zrežíroval Karol Rédli. Komédia reflektuje stereotypy našej kultúry, ktoré na doskách stvárňujú Marek Majeský, Helena Krajčiová, Peter Sklár, Jana Majeská, Erik Peťovský, Erik Žibek a ďalší.

Blažine lekcie: Obraz Slovenska v bulharskej podobe

Zdroj: Divadlo 13.opona

Aké vzťahy panujú vo vašej rodine? A čo by sa v nej zmenilo, ak by sa začalo dediť? V rodine Draxlerovcov každý vie, čo si môže, respektíve nemôže dovoliť a kde je jeho miesto. To sa však rapídne zmení náhlou smrťou hlavy rodiny – bohatej a egocentrickej Amálie Draxlerovej. 

Ako uviedol režisér inscenácie, predstavenie „nastavuje zrkadlo ľudskému hyenizmu”. Milovaná rodina spočiatku poctivo predstiera žiaľ za „zbožňovanou” mamičkou. Keď však začne reč o mamičkiných podmienkach dedenia, nikto sa viac nezaťažuje pretvárkou. Blízki nahlas verbalizujú svoje pocity i to, čo si o nebohej celý čas mysleli, ale mlčali, aby spĺňali požiadavky a mali tak nárok na jej peniaze.

Medzery vo finančnej gramotnosti detí zosnulej ochotne vykrývajú ich partneri. Tí manželstvom nadobudli okrem príležitosti dediť i množstvo komplexov. Predstavenie tak ponúka nielen pachuť slovenských reálií, ale aj sondu do tráum jednotlivých postáv, ktoré pramenia zo správania direktívnej mamičky.

Aké vzťahy panujú vo vašej rodine? A čo by sa v nej zmenilo, ak by sa začalo dediť? V rodine Draxlerovcov každý vie, čo si môže, respektíve nemôže dovoliť a kde je jeho miesto. To sa však rapídne zmení náhlou smrťou hlavy rodiny – bohatej a egocentrickej Amálie Draxlerovej. 

Ako uviedol režisér inscenácie, predstavenie „nastavuje zrkadlo ľudskému hyenizmu”. Milovaná rodina spočiatku poctivo predstiera žiaľ za „zbožňovanou” mamičkou. Keď však začne reč o mamičkiných podmienkach dedenia, nikto sa viac nezaťažuje pretvárkou. Blízki nahlas verbalizujú svoje pocity i to, čo si o nebohej celý čas mysleli, ale mlčali, aby spĺňali požiadavky a mali tak nárok na jej peniaze.

Medzery vo finančnej gramotnosti detí zosnulej ochotne vykrývajú ich partneri. Tí manželstvom nadobudli okrem príležitosti dediť i množstvo komplexov. Predstavenie tak ponúka nielen pachuť slovenských reálií, ale aj sondu do tráum jednotlivých postáv, ktoré pramenia zo správania direktívnej mamičky.

 

Armand: Dusivá sociálna dráma obalená v experimente

Zdroj: Divadlo 13.opona

Diktatúra aj po smrti

Diktatúra aj po smrti

Zosnulá, samozrejme, nenechala nič na náhodu. V testamente zanechala presné pokyny, čo sa stane s majetkom po jej smrti. Zadanie znie jasne: „Dedičom sa stáva ten, na ktorom sa všetci dohodnú.“ A práve to spúšťa sled komických situácií, ironických poznámok, čierneho humoru či absurdných vzorcov, ktoré mnohí poznáme zo svojho okolia.

Rodina – nerodina, každý kope za seba a každý predsa potrebuje peniaze najviac. V hlavej úlohe slovenské stereotypy, menšiny, národné povedomie, nečakané zvraty, hádky, vypočítavosť a najmä obraty charakterov. O to intenzívnejšie, ak si na dedičstvo robia nároky aj osoby cudzie, no dobre zainteresované do problematiky a ochotné prikloniť sa na kohokoľvek stranu, k akémukoľvek scenáru, len aby dedili. Predstavenie tak nabáda diváka k zamysleniu sa nad rodinnými vzťahmi či vlastným správaním v nečakaných situáciách. 

„V dnešnej rýchlej a uponáhľanej dobe je príjemné na chvíľu sa zastaviť, poriadne nahlas zasmiať a zabaviť sa na témach, ktoré sa dotýkajú nás všetkých,” komentuje predstavenie Jana Majeská stvárňujúca dominantnú nevestu zosnulej. Na to, ako dedičstvo zatrasie draxlerovskou famíliou, ak bohatá mamička umrie, a čo všetko sa stane, ak umrie rovno dvakrát, sa príďte pozrieť sami. V spolupráci s Divadlom 13.opona sme pre vás pripravili instagramovú súťaž o dva lístky do rôznych miest na Slovensku. Viac informácií nájdete na profile @hmota_mag.

Zosnulá, samozrejme, nenechala nič na náhodu. V testamente zanechala presné pokyny, čo sa stane s majetkom po jej smrti. Zadanie znie jasne: „Dedičom sa stáva ten, na ktorom sa všetci dohodnú.“ A práve to spúšťa sled komických situácií, ironických poznámok, čierneho humoru či absurdných vzorcov, ktoré mnohí poznáme zo svojho okolia.

Rodina – nerodina, každý kope za seba a každý predsa potrebuje peniaze najviac. V hlavej úlohe slovenské stereotypy, menšiny, národné povedomie, nečakané zvraty, hádky, vypočítavosť a najmä obraty charakterov. O to intenzívnejšie, ak si na dedičstvo robia nároky aj osoby cudzie, no dobre zainteresované do problematiky a ochotné prikloniť sa na kohokoľvek stranu, k akémukoľvek scenáru, len aby dedili. Predstavenie tak nabáda diváka k zamysleniu sa nad rodinnými vzťahmi či vlastným správaním v nečakaných situáciách. 

„V dnešnej rýchlej a uponáhľanej dobe je príjemné na chvíľu sa zastaviť, poriadne nahlas zasmiať a zabaviť sa na témach, ktoré sa dotýkajú nás všetkých,” komentuje predstavenie Jana Majeská stvárňujúca dominantnú nevestu zosnulej. Na to, ako dedičstvo zatrasie draxlerovskou famíliou, ak bohatá mamička umrie, a čo všetko sa stane, ak umrie rovno dvakrát, sa príďte pozrieť sami. V spolupráci s Divadlom 13.opona sme pre vás pripravili instagramovú súťaž o dva lístky do rôznych miest na Slovensku. Viac informácií nájdete na profile @hmota_mag.

Armand: Dusivá sociálna dráma obalená v experimente

Zdroj: Divadlo 13.opona

Zdroj: Divadlo 13.opona

Aké vzťahy panujú vo vašej rodine? A čo by sa v nej zmenilo, ak by sa začalo dediť? V rodine Draxlerovcov každý vie, čo si môže, respektíve nemôže dovoliť a kde je jeho miesto. To sa však rapídne zmení náhlou smrťou hlavy rodiny – bohatej a egocentrickej Amálie Draxlerovej. 

Ako uviedol režisér inscenácie, predstavenie „nastavuje zrkadlo ľudskému hyenizmu”. Milovaná rodina spočiatku poctivo predstiera žiaľ za „zbožňovanou” mamičkou. Keď však začne reč o mamičkiných podmienkach dedenia, nikto sa viac nezaťažuje pretvárkou. Blízki nahlas verbalizujú svoje pocity i to, čo si o nebohej celý čas mysleli, ale mlčali, aby spĺňali požiadavky a mali tak nárok na jej peniaze.

Medzery vo finančnej gramotnosti detí zosnulej ochotne vykrývajú ich partneri. Tí manželstvom nadobudli okrem príležitosti dediť i množstvo komplexov. Predstavenie tak ponúka nielen pachuť slovenských reálií, ale aj sondu do tráum jednotlivých postáv, ktoré pramenia zo správania direktívnej mamičky.

Aké vzťahy panujú vo vašej rodine? A čo by sa v nej zmenilo, ak by sa začalo dediť? V rodine Draxlerovcov každý vie, čo si môže, respektíve nemôže dovoliť a kde je jeho miesto. To sa však rapídne zmení náhlou smrťou hlavy rodiny – bohatej a egocentrickej Amálie Draxlerovej. 

Ako uviedol režisér inscenácie, predstavenie „nastavuje zrkadlo ľudskému hyenizmu”. Milovaná rodina spočiatku poctivo predstiera žiaľ za „zbožňovanou” mamičkou. Keď však začne reč o mamičkiných podmienkach dedenia, nikto sa viac nezaťažuje pretvárkou. Blízki nahlas verbalizujú svoje pocity i to, čo si o nebohej celý čas mysleli, ale mlčali, aby spĺňali požiadavky a mali tak nárok na jej peniaze.

Medzery vo finančnej gramotnosti detí zosnulej ochotne vykrývajú ich partneri. Tí manželstvom nadobudli okrem príležitosti dediť i množstvo komplexov. Predstavenie tak ponúka nielen pachuť slovenských reálií, ale aj sondu do tráum jednotlivých postáv, ktoré pramenia zo správania direktívnej mamičky.

 

Armand: Dusivá sociálna dráma obalená v experimente

Zdroj: Divadlo 13.opona

Diktatúra aj po smrti

Diktatúra aj po smrti

Zosnulá, samozrejme, nenechala nič na náhodu. V testamente zanechala presné pokyny, čo sa stane s majetkom po jej smrti. Zadanie znie jasne: „Dedičom sa stáva ten, na ktorom sa všetci dohodnú.“ A práve to spúšťa sled komických situácií, ironických poznámok, čierneho humoru či absurdných vzorcov, ktoré mnohí poznáme zo svojho okolia.

Rodina – nerodina, každý kope za seba a každý predsa potrebuje peniaze najviac. V hlavej úlohe slovenské stereotypy, menšiny, národné povedomie, nečakané zvraty, hádky, vypočítavosť a najmä obraty charakterov. O to intenzívnejšie, ak si na dedičstvo robia nároky aj osoby cudzie, no dobre zainteresované do problematiky a ochotné prikloniť sa na kohokoľvek stranu, k akémukoľvek scenáru, len aby dedili. Predstavenie tak nabáda diváka k zamysleniu sa nad rodinnými vzťahmi či vlastným správaním v nečakaných situáciách. 

„V dnešnej rýchlej a uponáhľanej dobe je príjemné na chvíľu sa zastaviť, poriadne nahlas zasmiať a zabaviť sa na témach, ktoré sa dotýkajú nás všetkých,” komentuje predstavenie Jana Majeská stvárňujúca dominantnú nevestu zosnulej. Na to, ako dedičstvo zatrasie draxlerovskou famíliou, ak bohatá mamička umrie, a čo všetko sa stane, ak umrie rovno dvakrát, sa príďte pozrieť sami. V spolupráci s Divadlom 13.opona sme pre vás pripravili instagramovú súťaž o dva lístky do rôznych miest na Slovensku. Viac informácií nájdete na profile @hmota_mag.

Zosnulá, samozrejme, nenechala nič na náhodu. V testamente zanechala presné pokyny, čo sa stane s majetkom po jej smrti. Zadanie znie jasne: „Dedičom sa stáva ten, na ktorom sa všetci dohodnú.“ A práve to spúšťa sled komických situácií, ironických poznámok, čierneho humoru či absurdných vzorcov, ktoré mnohí poznáme zo svojho okolia.

Rodina – nerodina, každý kope za seba a každý predsa potrebuje peniaze najviac. V hlavej úlohe slovenské stereotypy, menšiny, národné povedomie, nečakané zvraty, hádky, vypočítavosť a najmä obraty charakterov. O to intenzívnejšie, ak si na dedičstvo robia nároky aj osoby cudzie, no dobre zainteresované do problematiky a ochotné prikloniť sa na kohokoľvek stranu, k akémukoľvek scenáru, len aby dedili. Predstavenie tak nabáda diváka k zamysleniu sa nad rodinnými vzťahmi či vlastným správaním v nečakaných situáciách. 

„V dnešnej rýchlej a uponáhľanej dobe je príjemné na chvíľu sa zastaviť, poriadne nahlas zasmiať a zabaviť sa na témach, ktoré sa dotýkajú nás všetkých,” komentuje predstavenie Jana Majeská stvárňujúca dominantnú nevestu zosnulej. Na to, ako dedičstvo zatrasie draxlerovskou famíliou, ak bohatá mamička umrie, a čo všetko sa stane, ak umrie rovno dvakrát, sa príďte pozrieť sami. V spolupráci s Divadlom 13.opona sme pre vás pripravili instagramovú súťaž o dva lístky do rôznych miest na Slovensku. Viac informácií nájdete na profile @hmota_mag.

Armand: Dusivá sociálna dráma obalená v experimente

Zdroj: Divadlo 13.opona