Tipy na filmy, ak si zmeškal*a tohtoročný Cinematik
Tipy na filmy, ak si zmeškal*a tohtoročný Cinematik
Dvadsiate narodeniny Medzinárodného filmového festivalu Cinematik priniesli nostalgickú rozlúčku s letom aj pestrú paletu nových filmových titulov.
Dvadsiate narodeniny Medzinárodného filmového festivalu Cinematik priniesli nostalgickú rozlúčku s letom aj pestrú paletu nových filmových titulov.
Zdroj: CinemArt
Tento rok sa festivalové sekcie nebáli náročných, miestami až temných námetov, ktoré tvorcovia spracovali prostredníctvom originálneho vizuálneho prevedenia. Nechýbali ani príbehy, ktoré oživili kultúrne špecifiká prehliadaných či často zabudnutých kútov sveta. Ak si festival nestihol*a navštíviť, na nasledujúcich riadkoch ti prinášame výber slovenských i zahraničných filmov, ktoré by ti určite nemali ujsť.
Tento rok sa festivalové sekcie nebáli náročných, miestami až temných námetov, ktoré tvorcovia spracovali prostredníctvom originálneho vizuálneho prevedenia. Nechýbali ani príbehy, ktoré oživili kultúrne špecifiká prehliadaných či často zabudnutých kútov sveta. Ak si festival nestihol*a navštíviť, na nasledujúcich riadkoch ti prinášame výber slovenských i zahraničných filmov, ktoré by ti určite nemali ujsť.
Otec (2025), r. Tereza Nvotová
Otec (2025), r. Tereza Nvotová
Otváracou snímkou Cinematiku v slovenskej predpremiére bol Otec, ktorého svetová premiéra prebehla na Benátskom filmovom festivale v súťažnej sekcii Orizzonti. Titul sleduje traumatickú situáciu zabudnutého dieťaťa v aute. Na slovenské pomery je atypický nielen filmovým námetom, ale aj vizuálnym štýlom, a to najmä prácou s ručnou kamerou. Režisérka sprítomňuje katastrofický scenár pomocou niekoľkých dlhých záberov, dynamickým obrazom a minimálnym strihom. Diváctvo tak má možnosť preniknúť pod kožu nielen hlavnému hrdinovi Michalovi, ktorého stvárňuje Milan Ondrík, ale aj lepšie pochopiť následky tragédie, ktorá naruší medziľudské vzťahy a psychické rozpoloženie manželky a matky Zuzany, ktorú zosobnila Dominika Morávková-Zeleníková.
Otváracou snímkou Cinematiku v slovenskej predpremiére bol Otec, ktorého svetová premiéra prebehla na Benátskom filmovom festivale v súťažnej sekcii Orizzonti. Titul sleduje traumatickú situáciu zabudnutého dieťaťa v aute. Na slovenské pomery je atypický nielen filmovým námetom, ale aj vizuálnym štýlom, a to najmä prácou s ručnou kamerou. Režisérka sprítomňuje katastrofický scenár pomocou niekoľkých dlhých záberov, dynamickým obrazom a minimálnym strihom. Diváctvo tak má možnosť preniknúť pod kožu nielen hlavnému hrdinovi Michalovi, ktorého stvárňuje Milan Ondrík, ale aj lepšie pochopiť následky tragédie, ktorá naruší medziľudské vzťahy a psychické rozpoloženie manželky a matky Zuzany, ktorú zosobnila Dominika Morávková-Zeleníková.
Zdroj: CinemArt
DJ Ahmet (2025), r. Georgi M. Unkovski
DJ Ahmet (2025), r. Georgi M. Unkovski
Hravý film z prostredia Severného Macedónska získal na festivale Sundance dve ocenenia – Zvláštnu cenu poroty a Cenu diváctva. Príbeh sleduje zložité dospievanie tínedžera Ahmeta, ktorý po smrti matky pomáha otcovi so starostlivosťou o mladšieho brata a chovom oviec. Dôraz na macedónske tradície, kultúru a prostredie zaostalého vidieku vytvára sériu humorných scén, v ktorých Ahmet tieto zvyklosti narúša a strieľa si z nich. Darí sa mu to vďaka jeho láske k hudbe. Púšťaním populárnych pesničiek z telefónu počas jázd na traktore zlepšuje náladu mladšiemu bratovi, ktorý odmieta rozprávať a získava pozornosť dievčaťa, ktoré čoskoro čaká dohodnutá svadba.
Hravý film z prostredia Severného Macedónska získal na festivale Sundance dve ocenenia – Zvláštnu cenu poroty a Cenu diváctva. Príbeh sleduje zložité dospievanie tínedžera Ahmeta, ktorý po smrti matky pomáha otcovi so starostlivosťou o mladšieho brata a chovom oviec. Dôraz na macedónske tradície, kultúru a prostredie zaostalého vidieku vytvára sériu humorných scén, v ktorých Ahmet tieto zvyklosti narúša a strieľa si z nich. Darí sa mu to vďaka jeho láske k hudbe. Púšťaním populárnych pesničiek z telefónu počas jázd na traktore zlepšuje náladu mladšiemu bratovi, ktorý odmieta rozprávať a získava pozornosť dievčaťa, ktoré čoskoro čaká dohodnutá svadba.
Sirat (2025), r. Oliver Laxe
Ísť s dušou na dlani (2025), r. Sepideh Farsi
Šialenú nočnú moru, ktorá sa odohráva v hlbinách marockej púšte, premietal Cinematik symbolicky až o jedenástej večer. Francúzsky režisér Oliver Laxe získal za snímku Cenu poroty na festivale v Cannes, čo z neho urobilo jednu z najočakávanejších festivalových projekcií i u nás. Úvodné titulky predstavujú Sirat ako symbolickú cestu z pekla do raja, na ktorú sa následné vydajú hlavné postavy. Vývoj filmu sprevádzajú hypnotizujúce basy techno raveu, ktoré menia jednoduchý motív cesty na krutú jazdu s nečakanými zvratmi. Kľúčová otázka či sa otcovi a synovi podarí nájsť strateného člena rodiny sa napätou a úzkostlivou atmosférou stáva čoraz viac nepodstatná.
Šialenú nočnú moru, ktorá sa odohráva v hlbinách marockej púšte, premietal Cinematik symbolicky až o jedenástej večer. Francúzsky režisér Oliver Laxe získal za snímku Cenu poroty na festivale v Cannes, čo z neho urobilo jednu z najočakávanejších festivalových projekcií i u nás. Úvodné titulky predstavujú Sirat ako symbolickú cestu z pekla do raja, na ktorú sa následné vydajú hlavné postavy. Vývoj filmu sprevádzajú hypnotizujúce basy techno raveu, ktoré menia jednoduchý motív cesty na krutú jazdu s nečakanými zvratmi. Kľúčová otázka či sa otcovi a synovi podarí nájsť strateného člena rodiny sa napätou a úzkostlivou atmosférou stáva čoraz viac nepodstatná.
Zdroj: IMDb
Ísť s dušou na dlani (2025), r. Sepideh Farsi
Sirat (2025), r. Oliver Laxe
Dokumentárna snímka sleduje video rozhovory medzi iránskou filmárkou Sepideh Farsi a palestínskou fotografkou Fatimou Hassounou. Kontakt a postupne prehlbujúci vzťah spoločne budovali viac ako 200 dní, do chvíle, kým nebola hlavná predstaviteľka Fatima zabitá počas izraelského útoku v Pásme Gazy. Viaceré rozhovory medzi dvoma ženami vo filme sledujú kontinuálnu genocídu palestínskeho obyvateľstva. Dokument sa stáva emočne náročným najmä kvôli autentickým vyjadreniam a bezprostredným dôkazom, ktoré Fatima v rozhovoroch predstavuje. Sledujeme, ako sa optimistická a nádejná fotografka rozhodnutá brániť svoj domov postupne mentálne vzďaľuje a stráca silu konať. Film sprostredkuje tiesnivý život civilistov v Palestíne, ktorí nedokážu zmeniť drastické rozhodnutia ľudí s mocou.
Dokumentárna snímka sleduje video rozhovory medzi iránskou filmárkou Sepideh Farsi a palestínskou fotografkou Fatimou Hassounou. Kontakt a postupne prehlbujúci vzťah spoločne budovali viac ako 200 dní, do chvíle, kým nebola hlavná predstaviteľka Fatima zabitá počas izraelského útoku v Pásme Gazy. Viaceré rozhovory medzi dvoma ženami vo filme sledujú kontinuálnu genocídu palestínskeho obyvateľstva. Dokument sa stáva emočne náročným najmä kvôli autentickým vyjadreniam a bezprostredným dôkazom, ktoré Fatima v rozhovoroch predstavuje. Sledujeme, ako sa optimistická a nádejná fotografka rozhodnutá brániť svoj domov postupne mentálne vzďaľuje a stráca silu konať. Film sprostredkuje tiesnivý život civilistov v Palestíne, ktorí nedokážu zmeniť drastické rozhodnutia ľudí s mocou.
Green Room (2015), r. Jeremy Saulnier
Green Room (2015), r. Jeremy Saulnier
Polnočná sekcia Cinematiku s názvom Za hranicou kultu bola tento rok venovaná téme Cesta von. Súčasťou programu bola aj americká snímka z produkcie A24. Ide o intenzívnu a akciou nabitú žánrovku odohrávajúcu sa počas jednej noci v oregonskom hudobnom klube plnom neonacistov. Punkáčska hudobná skupina je svedkom nelegálnych aktivít, čo z nej vytvorí potenciálnu hrozbu, ktorej sa extrémisti potrebujú urýchlene zbaviť. Vojnu medzi dobrom a zlom sprevádzajú bizarné a neraz krvavé rozhodnutia oboch bojujúcich táborov. Green Room predstavuje život subkultúr západného regiónu USA priamočiaro a bez servítky. Vďaka neúprosnému scenáru, ktorý nemá nad postavami zľutovanie, sa veľmi rýchlo napojíte na dynmiku deja a každý moment prežijete priamo s hrdinami*kami.
Polnočná sekcia Cinematiku s názvom Za hranicou kultu bola tento rok venovaná téme Cesta von. Súčasťou programu bola aj americká snímka z produkcie A24. Ide o intenzívnu a akciou nabitú žánrovku odohrávajúcu sa počas jednej noci v oregonskom hudobnom klube plnom neonacistov. Punkáčska hudobná skupina je svedkom nelegálnych aktivít, čo z nej vytvorí potenciálnu hrozbu, ktorej sa extrémisti potrebujú urýchlene zbaviť. Vojnu medzi dobrom a zlom sprevádzajú bizarné a neraz krvavé rozhodnutia oboch bojujúcich táborov. Green Room predstavuje život subkultúr západného regiónu USA priamočiaro a bez servítky. Vďaka neúprosnému scenáru, ktorý nemá nad postavami zľutovanie, sa veľmi rýchlo napojíte na dynmiku deja a každý moment prežijete priamo s hrdinami*kami.
Zdroj: IMDb
Zdroj: CinemArt
Tento rok sa festivalové sekcie nebáli náročných, miestami až temných námetov, ktoré tvorcovia spracovali prostredníctvom originálneho vizuálneho prevedenia. Nechýbali ani príbehy, ktoré oživili kultúrne špecifiká prehliadaných či často zabudnutých kútov sveta. Ak si festival nestihol*a navštíviť, na nasledujúcich riadkoch ti prinášame výber slovenských i zahraničných filmov, ktoré by ti určite nemali ujsť.
Tento rok sa festivalové sekcie nebáli náročných, miestami až temných námetov, ktoré tvorcovia spracovali prostredníctvom originálneho vizuálneho prevedenia. Nechýbali ani príbehy, ktoré oživili kultúrne špecifiká prehliadaných či často zabudnutých kútov sveta. Ak si festival nestihol*a navštíviť, na nasledujúcich riadkoch ti prinášame výber slovenských i zahraničných filmov, ktoré by ti určite nemali ujsť.
Otec (2025), r. Tereza Nvotová
Otec (2025), r. Tereza Nvotová
Otváracou snímkou Cinematiku v slovenskej predpremiére bol Otec, ktorého svetová premiéra prebehla na Benátskom filmovom festivale v súťažnej sekcii Orizzonti. Titul sleduje traumatickú situáciu zabudnutého dieťaťa v aute. Na slovenské pomery je atypický nielen filmovým námetom, ale aj vizuálnym štýlom, a to najmä prácou s ručnou kamerou. Režisérka sprítomňuje katastrofický scenár pomocou niekoľkých dlhých záberov, dynamickým obrazom a minimálnym strihom. Diváctvo tak má možnosť preniknúť pod kožu nielen hlavnému hrdinovi Michalovi, ktorého stvárňuje Milan Ondrík, ale aj lepšie pochopiť následky tragédie, ktorá naruší medziľudské vzťahy a psychické rozpoloženie manželky a matky Zuzany, ktorú zosobnila Dominika Morávková-Zeleníková.
Otváracou snímkou Cinematiku v slovenskej predpremiére bol Otec, ktorého svetová premiéra prebehla na Benátskom filmovom festivale v súťažnej sekcii Orizzonti. Titul sleduje traumatickú situáciu zabudnutého dieťaťa v aute. Na slovenské pomery je atypický nielen filmovým námetom, ale aj vizuálnym štýlom, a to najmä prácou s ručnou kamerou. Režisérka sprítomňuje katastrofický scenár pomocou niekoľkých dlhých záberov, dynamickým obrazom a minimálnym strihom. Diváctvo tak má možnosť preniknúť pod kožu nielen hlavnému hrdinovi Michalovi, ktorého stvárňuje Milan Ondrík, ale aj lepšie pochopiť následky tragédie, ktorá naruší medziľudské vzťahy a psychické rozpoloženie manželky a matky Zuzany, ktorú zosobnila Dominika Morávková-Zeleníková.
Zdroj: CinemArt
DJ Ahmet (2025), r. Georgi M. Unkovski
DJ Ahmet (2025), r. Georgi M. Unkovski
Hravý film z prostredia Severného Macedónska získal na festivale Sundance dve ocenenia – Zvláštnu cenu poroty a Cenu diváctva. Príbeh sleduje zložité dospievanie tínedžera Ahmeta, ktorý po smrti matky pomáha otcovi so starostlivosťou o mladšieho brata a chovom oviec. Dôraz na macedónske tradície, kultúru a prostredie zaostalého vidieku vytvára sériu humorných scén, v ktorých Ahmet tieto zvyklosti narúša a strieľa si z nich. Darí sa mu to vďaka jeho láske k hudbe. Púšťaním populárnych pesničiek z telefónu počas jázd na traktore zlepšuje náladu mladšiemu bratovi, ktorý odmieta rozprávať a získava pozornosť dievčaťa, ktoré čoskoro čaká dohodnutá svadba.
Hravý film z prostredia Severného Macedónska získal na festivale Sundance dve ocenenia – Zvláštnu cenu poroty a Cenu diváctva. Príbeh sleduje zložité dospievanie tínedžera Ahmeta, ktorý po smrti matky pomáha otcovi so starostlivosťou o mladšieho brata a chovom oviec. Dôraz na macedónske tradície, kultúru a prostredie zaostalého vidieku vytvára sériu humorných scén, v ktorých Ahmet tieto zvyklosti narúša a strieľa si z nich. Darí sa mu to vďaka jeho láske k hudbe. Púšťaním populárnych pesničiek z telefónu počas jázd na traktore zlepšuje náladu mladšiemu bratovi, ktorý odmieta rozprávať a získava pozornosť dievčaťa, ktoré čoskoro čaká dohodnutá svadba.
Ísť s dušou na dlani (2025), r. Sepideh Farsi
Sirat (2025), r. Oliver Laxe
Šialenú nočnú moru, ktorá sa odohráva v hlbinách marockej púšte, premietal Cinematik symbolicky až o jedenástej večer. Francúzsky režisér Oliver Laxe získal za snímku Cenu poroty na festivale v Cannes, čo z neho urobilo jednu z najočakávanejších festivalových projekcií i u nás. Úvodné titulky predstavujú Sirat ako symbolickú cestu z pekla do raja, na ktorú sa následné vydajú hlavné postavy. Vývoj filmu sprevádzajú hypnotizujúce basy techno raveu, ktoré menia jednoduchý motív cesty na krutú jazdu s nečakanými zvratmi. Kľúčová otázka či sa otcovi a synovi podarí nájsť strateného člena rodiny sa napätou a úzkostlivou atmosférou stáva čoraz viac nepodstatná.
Šialenú nočnú moru, ktorá sa odohráva v hlbinách marockej púšte, premietal Cinematik symbolicky až o jedenástej večer. Francúzsky režisér Oliver Laxe získal za snímku Cenu poroty na festivale v Cannes, čo z neho urobilo jednu z najočakávanejších festivalových projekcií i u nás. Úvodné titulky predstavujú Sirat ako symbolickú cestu z pekla do raja, na ktorú sa následné vydajú hlavné postavy. Vývoj filmu sprevádzajú hypnotizujúce basy techno raveu, ktoré menia jednoduchý motív cesty na krutú jazdu s nečakanými zvratmi. Kľúčová otázka či sa otcovi a synovi podarí nájsť strateného člena rodiny sa napätou a úzkostlivou atmosférou stáva čoraz viac nepodstatná.
Zdroj: IMDb
Sirat (2025), r. Oliver Laxe
Ísť s dušou na dlani (2025), r. Sepideh Farsi
Dokumentárna snímka sleduje video rozhovory medzi iránskou filmárkou Sepideh Farsi a palestínskou fotografkou Fatimou Hassounou. Kontakt a postupne prehlbujúci vzťah spoločne budovali viac ako 200 dní, do chvíle, kým nebola hlavná predstaviteľka Fatima zabitá počas izraelského útoku v Pásme Gazy. Viaceré rozhovory medzi dvoma ženami vo filme sledujú kontinuálnu genocídu palestínskeho obyvateľstva. Dokument sa stáva emočne náročným najmä kvôli autentickým vyjadreniam a bezprostredným dôkazom, ktoré Fatima v rozhovoroch predstavuje. Sledujeme, ako sa optimistická a nádejná fotografka rozhodnutá brániť svoj domov postupne mentálne vzďaľuje a stráca silu konať. Film sprostredkuje tiesnivý život civilistov v Palestíne, ktorí nedokážu zmeniť drastické rozhodnutia ľudí s mocou.
Dokumentárna snímka sleduje video rozhovory medzi iránskou filmárkou Sepideh Farsi a palestínskou fotografkou Fatimou Hassounou. Kontakt a postupne prehlbujúci vzťah spoločne budovali viac ako 200 dní, do chvíle, kým nebola hlavná predstaviteľka Fatima zabitá počas izraelského útoku v Pásme Gazy. Viaceré rozhovory medzi dvoma ženami vo filme sledujú kontinuálnu genocídu palestínskeho obyvateľstva. Dokument sa stáva emočne náročným najmä kvôli autentickým vyjadreniam a bezprostredným dôkazom, ktoré Fatima v rozhovoroch predstavuje. Sledujeme, ako sa optimistická a nádejná fotografka rozhodnutá brániť svoj domov postupne mentálne vzďaľuje a stráca silu konať. Film sprostredkuje tiesnivý život civilistov v Palestíne, ktorí nedokážu zmeniť drastické rozhodnutia ľudí s mocou.
Green Room (2015), r. Jeremy Saulnier
Green Room (2015), r. Jeremy Saulnier
Polnočná sekcia Cinematiku s názvom Za hranicou kultu bola tento rok venovaná téme Cesta von. Súčasťou programu bola aj americká snímka z produkcie A24. Ide o intenzívnu a akciou nabitú žánrovku odohrávajúcu sa počas jednej noci v oregonskom hudobnom klube plnom neonacistov. Punkáčska hudobná skupina je svedkom nelegálnych aktivít, čo z nej vytvorí potenciálnu hrozbu, ktorej sa extrémisti potrebujú urýchlene zbaviť. Vojnu medzi dobrom a zlom sprevádzajú bizarné a neraz krvavé rozhodnutia oboch bojujúcich táborov. Green Room predstavuje život subkultúr západného regiónu USA priamočiaro a bez servítky. Vďaka neúprosnému scenáru, ktorý nemá nad postavami zľutovanie, sa veľmi rýchlo napojíte na dynmiku deja a každý moment prežijete priamo s hrdinami*kami.
Polnočná sekcia Cinematiku s názvom Za hranicou kultu bola tento rok venovaná téme Cesta von. Súčasťou programu bola aj americká snímka z produkcie A24. Ide o intenzívnu a akciou nabitú žánrovku odohrávajúcu sa počas jednej noci v oregonskom hudobnom klube plnom neonacistov. Punkáčska hudobná skupina je svedkom nelegálnych aktivít, čo z nej vytvorí potenciálnu hrozbu, ktorej sa extrémisti potrebujú urýchlene zbaviť. Vojnu medzi dobrom a zlom sprevádzajú bizarné a neraz krvavé rozhodnutia oboch bojujúcich táborov. Green Room predstavuje život subkultúr západného regiónu USA priamočiaro a bez servítky. Vďaka neúprosnému scenáru, ktorý nemá nad postavami zľutovanie, sa veľmi rýchlo napojíte na dynmiku deja a každý moment prežijete priamo s hrdinami*kami.
Zdroj: IMDb