Veda, trendsetter budúcnosti

(tento článok bol publikovaný v zimnom vydaní časopisu HMOTA v roku 2019 – KONZUM)

          To, že módny priemysel patrí medzi najväčších znečisťovateľov životného prostredia, je už všeobecne známou informáciou. V číslach to vyzerá tak, že stojí za vznikom až 20% celosvetovej  odpadovej vody, len na skládkach skončí ročne 92 miliónov ton oblečenia a aktuálne módny priemysel produkuje viac skleníkových plynov ako všetky medzinárodné lety a námorná doprava dokopy. Keby na toto myslel každý pred tým, ako si kúpi ďalší kus oblečenia a poriadne by zvážil, či ho naozaj potrebuje, možno by tie čísla vyzerali inak. Avšak pri tempe, ktorým sa naša planéta mení, ako aj pri následkoch, ktoré z toho vyplývajú, nákupy v second-hand obchodoch na záchranu prírody asi stačiť nebudú. Pri riešení týchto problémov bude musieť zohrať veľkú úlohu veda a vyzerá to tak, že práve veda bude diktovať budúce trendy v módnom priemysle.

Mikroorganizmy, ktoré farbia látky (skoro) bez odpadu

          Predstavte si, že existujú mikroorganizmy, ktoré dokážu zafarbiť látku s použitím až desaťkrát menej vody ako bežné farbiace metódy a to navyše bez produkcie ťažkých kovov a rôznych toxických látok. Aj keď to znie až rozprávkovo neuveriteľne, práve to sa podarilo vedcom, ktorí stoja za technológiou COLORIFIX. Ako to celé funguje? Vyberiete si hocijaký pigment na svete, ktorý farbí nejaký organizmus (napríklad čučoriedka obsahuje pigment, vďaka ktorému je modrá) a izolujete tú časť DNA, ktorá je za danú farbu zodpovedná. Tú časť DNA potom pripojíte ku genetickej informácii danej baktérie a tá už sama dokáže reprodukovať pigment na látku. Tento proces navyše stačí vykonať len raz a mikroorganizmy sa už sami postarajú o šírenie tejto upravenej DNA pomocou ich prirodzenej reprodukcie. Technológiu COLORIFIX zatiaľ nepoužíva žiadna veľká módna značka a oblečenie farbené baktériami by ste v obchode hľadali asi ťažko. O jej popularizáciu sa však snaží medzi inými aj módna návrhárka Stella McCartney, ktorá vytvorila z takto farbenej látky šaty, ktoré sú aktuálne vystavené vo Victoria & Albert Museum v Londýne.

Oblečenie, v ktorom vám už nikdy nebude príliš teplo ani zima

          Na prvý pohľad na tomto nápade nie je nič nové. Človek si predsa dá na seba v lete menej vrstiev, aby mu nebolo teplo a v zime zase viac, aby sa zahrial. S globálnym otepľovaním však teplotné rozdiely prechádzajú do stále väčších a väčších extrémov, a tak sa nesnažíme udržať v príjemnej teplote len svoje telo, ale aj budovy, v ktorých sa nachádzame pomocou vykurovania, alebo klimatizácie. V oboch prípadoch sa však väčšina energie stratí cez steny domu, a to má opäť zlý dopad na životné prostredie. S revolučným nápadom prišli vedci zo Stanfordskej  univerzity v Kalifornii, ktorí vytvorili látku, ktorá dokáže ľudské telo ochladiť aj zohriať využívajúc len energiu, ktorú produkujeme my sami. Každý živý organizmus totiž produkuje infračervenú radiáciu, ktorá normálne uniká do ovzdušia a tým organizmus chladí. Tajomstvo tejto inovatívnej textílie spočíva v troch vrstvách, z ktorých je zložená. Tenká uhlíková vrstva zrýchľuje únik radiácie z tela, čím telo ochladzuje, zatiaľ čo  medený nános z druhej strany radiáciu zadržiava a tým organizmus zohrieva. Obidve vrstvy sú obalené polyetylénom, ktorý je priesvitný a v závislosti od hrúbky podporuje funkciu oboch vrstiev. Látka by sa mala nosiť v kontakte s kožou, s tým, že keď uhlíková vrstva bude na vonkajšej strane odevu, bude organizmus ochladzovať a opačne. Aj keď zatiaľ má takýto odev len zvyšovať náš komfort, čoskoro bude možno kľúčovým riešením pre obyvateľov tých častí planéty, ktoré v budúcností budú neobývateľné.

Nové módne trendy aj na Marse, či vo vesmíre

          I keď sa to možno nezdá, aj „astronautská“ móda prešla v posledných rokoch mnohými zmenami. Nový kozmický skafander predstavila NASA v januári minulého roku a ako prví ho vyskúšali astronauti, ktorí leteli vesmírnou loďou Boeing’s Starliner na medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS. Hlavnou zmenou od predošlých skafandrov, je hlavne to, že sú ľahšie, čím zaisťujú kozmonautom, ktorí vo vesmíre trávia stále viac a viac času omnoho väčší komfort. Vďaka novým materiálom je tiež omnoho tenší, dokáže telo rýchlejšie chladiť, avšak vnútri stále udržiava rovnaký tlak. Okrem super moderných technických inovácii, NASA konečne zakomponovala do nového odevu aj rukavice na dotykový displej, ktoré sú bežnou súčasťou už skoro všetkých lyžiarskych rukavíc. Vylepšené skafandre posúvajú vpred aj cestovanie prvých ľudí na Mars, avšak vedci ešte stále nezodpovedali na otázku, aké oblečenie budú nosiť ľudia pri ich každodennom živote na Marse. Treba brať do úvahy slabšiu gravitáciu, extrémne nízke teploty, ale aj fakt, že na Marse sa možno žiaden materiál nebude dať vyrobiť. Aj preto internetová stránka launchforth.io spustila verejný brainstorming, kde všetci ľudia môžu prispievať svojimi nápadmi a možnými (aj nemožnými) riešeniami, ktoré by mohli zodpovedať otázku bývania na Marse. Máte nejaký nápad? Nebojte sa s ním podeliť, veď možno práve na vašu myšlienku všetci čakáme.

Prací prostriedok, ktorý môžete aj vypiť

          Kapitola sama o sebe je starostlivosť o oblečenie. Mnohokrát si totiž neuvedomujeme, že pri praní neubližujeme len nášmu životnému prostrediu, ale aj samým sebe. Pracie prostriedky totiž väčšinou obsahujú množstvo toxických látok, ktoré zhoršujú celkovú kvalitu našej pokožky, no môžu vyvolať aj ekzémy, či alergické reakcie. Našťastie sa našlo riešenie aj na tento problém, tento raz dokonca priamo u nás, na Slovensku. Univerzálne čistiace prostriedky od značky CHISTEE vhodné nie len na pranie, ale skoro na všetky čistiace potreby v domácnosti majú totiž 100% prírodné zloženie a sú absolútne zdraviu neškodné. Sú zložené len z prírodných olejov, extraktov, alkoholu, morskej soli, a vody. Vyčistia prakticky všetko a majú antibakteriálny aj dezinfekčný účinok. Produkty tejto značky navyše nie sú testované na zvieratách a ich obaly sú biodegradovateľné, čím bojujú proti mnohým problémom konzumnej spoločnosti naraz. Neostáva nám už nič iné, len tento nápad šíriť ďalej a dúfať, že v budúcnosti budú podobné produkty samozrejmosťou.