Obraz Slovenska v bulharskej podobe

Obraz Slovenska v bulharskej podobe

25. apríla 2024
Broňa Macová
25. apríla 2024
Broňa Macová

Slovenské kiná vás prenesú na východ Bulharska prinášajú najnovšiu snímku režiséra Stephana Komandareva.

Slovenské kiná vás prenesú na východ Bulharska prinášajú najnovšiu snímku režiséra Stephana Komandareva.

Blažine lekcie: Obraz Slovenska v bulharskej podobe

Zdroj: ASFK

Blažine lekcie sú príbehom sedemdesiatročnej Blagy, ktorá sa stala obeťou telefonického podvodu pár týždňov po manželovej smrti. Zo dňa na deň prichádza o ich celoživotné úspory. Okrem toho sa musí vysporiadať s reakciami okolia, hyenizmom médií a prehodnocovaním vlastných zásad v kapitalistickom svete. Snaha prekonať zahanbenie a vrátiť život do normálnych koľají ju prinútia pristúpiť na nečakanú pracovnú ponuku.

Blažine lekcie sú príbehom sedemdesiatročnej Blagy, ktorá sa stala obeťou telefonického podvodu pár týždňov po manželovej smrti. Zo dňa na deň prichádza o ich celoživotné úspory. Okrem toho sa musí vysporiadať s reakciami okolia, hyenizmom médií a prehodnocovaním vlastných zásad v kapitalistickom svete. Snaha prekonať zahanbenie a vrátiť život do normálnych koľají ju prinútia pristúpiť na nečakanú pracovnú ponuku.

Hľadajme v minulosti

Hľadajme v minulosti

Film získal tri ceny na minuloročnom MFF v Karlových Varoch, medzi nimi aj tú hlavnú. Ide o tretiu časť Komandarevovej sociálnej trilógie o súčasnom Bulharsku (Directions, Rounds). Spája ich motív pochmúrnych vyhliadok pre budúcnosť krajiny. Strhujúce je najmä to, koľko má bulharská realita spoločné so Slovenskom. Nielen typické komunistické paneláky, ale i malomeštiacke zmýšľanie či prehnané uctievanie tradícií.

Blažine lekcie zobrazujú komplexný obraz generácie, ktorá bola vychovaná v prísne kontrolovanej spoločnosti. Zo dňa na deň sa však zobudili do nového sveta. Nový režim začal fungovať na úplne iných princípoch a mnohí podvodníci využili, že sú zvyknutí slepo vzhliadať k autoritám.

Keď dôchodkyňa zdvihne telefón a hlas sa predstaví ako poručík z polície, má pocit, že napomáha tajnej policajnej akcii. Blaga je pritom bývalá učiteľka a čas od času si privyrába súkromnými lekciami bulharčiny. V rodnom meste je považovaná za vzdelanú a rešpektovanú ženu.

Jej charakter tak búra zaužívané predstavy o obetiach podvodníkov. Tie sú často vystavené mediálnemu tlaku a hanbe – a veľakrát takáto atmosféra pôsobí silnejšie ako spôsobená finančná neistota. „Dnes všetci kopú iba za seba,“ povedal by nejeden dôchodca na Slovensku.

Film získal tri ceny na minuloročnom MFF v Karlových Varoch, medzi nimi aj tú hlavnú. Ide o tretiu časť Komandarevovej sociálnej trilógie o súčasnom Bulharsku (Directions, Rounds). Spája ich motív pochmúrnych vyhliadok pre budúcnosť krajiny. Strhujúce je najmä to, koľko má bulharská realita spoločné so Slovenskom. Nielen typické komunistické paneláky, ale i malomeštiacke zmýšľanie či prehnané uctievanie tradícií.

Blažine lekcie zobrazujú komplexný obraz generácie, ktorá bola vychovaná v prísne kontrolovanej spoločnosti. Zo dňa na deň sa však zobudili do nového sveta. Nový režim začal fungovať na úplne iných princípoch a mnohí podvodníci využili, že sú zvyknutí slepo vzhliadať k autoritám.

Keď dôchodkyňa zdvihne telefón a hlas sa predstaví ako poručík z polície, má pocit, že napomáha tajnej policajnej akcii. Blaga je pritom bývalá učiteľka a čas od času si privyrába súkromnými lekciami bulharčiny. V rodnom meste je považovaná za vzdelanú a rešpektovanú ženu.

Jej charakter tak búra zaužívané predstavy o obetiach podvodníkov. Tie sú často vystavené mediálnemu tlaku a hanbe – a veľakrát takáto atmosféra pôsobí silnejšie ako spôsobená finančná neistota. „Dnes všetci kopú iba za seba,“ povedal by nejeden dôchodca na Slovensku.

Autenticita presahuje štandardy

Autenticita presahuje štandardy

Základom výborne vystavaného deja je najmä úvodná sekvencia. Vykresľuje presný priebeh podvodu a nátlak, ktorý je na ľudí vyvíjaný. Niekoľkosekundová scéna bez strihu nás na okamih zmrazí. Je potrebná okamžitá reakcia, ktorá sa zrkadlí v obraze Blažinej úzkosti. Čo je skutočne správne urobiť?

Dokážeme sa vcítiť do obetí. Vynára sa otázka či naozaj zohráva rolu vek, pozostatky režimového zmýšľania, nedostatočná znalosť technológií alebo skôr prirodzený ľudský strach. Možno je to práve kombinácia všetkého, čo z podvodnej machinácie robí tak jednoduchý a účinný zločin. Ťažko povedať či by sme sa dokázali v rovnakej situácii zachovať inak.

Tvorbe premysleného scenára totiž predchádzal rozsiahly výskum. Okrem mnohých obetí a policajtov mali autori možnosť vypočuť si aj opačnú stranu. „Nakoniec sa nám s pomocou slávneho bulharského novinára podarilo stretnúť so skutočným telefonickým podvodníkom. Počas nášho tajného rozhovoru nám podrobne opísal svoj pracovný postup a pochválil sa najväčšími hitmi,“ opisuje režisér proces v rozhovore pre portál Screendaily.

Základom výborne vystavaného deja je najmä úvodná sekvencia. Vykresľuje presný priebeh podvodu a nátlak, ktorý je na ľudí vyvíjaný. Niekoľkosekundová scéna bez strihu nás na okamih zmrazí. Je potrebná okamžitá reakcia, ktorá sa zrkadlí v obraze Blažinej úzkosti. Čo je skutočne správne urobiť?

Dokážeme sa vcítiť do obetí. Vynára sa otázka či naozaj zohráva rolu vek, pozostatky režimového zmýšľania, nedostatočná znalosť technológií alebo skôr prirodzený ľudský strach. Možno je to práve kombinácia všetkého, čo z podvodnej machinácie robí tak jednoduchý a účinný zločin. Ťažko povedať či by sme sa dokázali v rovnakej situácii zachovať inak.

Tvorbe premysleného scenára totiž predchádzal rozsiahly výskum. Okrem mnohých obetí a policajtov mali autori možnosť vypočuť si aj opačnú stranu. „Nakoniec sa nám s pomocou slávneho bulharského novinára podarilo stretnúť so skutočným telefonickým podvodníkom. Počas nášho tajného rozhovoru nám podrobne opísal svoj pracovný postup a pochválil sa najväčšími hitmi,“ opisuje režisér proces v rozhovore pre portál Screendaily.

Blažine lekcie: Obraz Slovenska v bulharskej podobe

Zdroj: ASFK

Hviezdny comeback

Hviezdny comeback

Surové a presvedčivé stvárnenie postavy priniesla herečka Eli Skorcheva. K herectvu sa vrátila po viac ako tridsiatich rokoch. Jej kamenná tvár udržiava emócie skryté pod povrchom. Herecký výkon je minimalistický a prirodzene pretvára charakter na plátno. V tomto smere urobil fascinujúcu prácu najmä kameraman Vesselin Hristov. Blízkym snímaním herečkinej tváre zachytil drobné okamihy, ktoré nám približujú aj jej krehkosť a vnútorný nepokoj.

„Toto nebol prvý scenár, ktorý Eli dostala, ale bol prvý, ktorý sa jej naozaj páčil a chcela do toho ísť. Myslím si, že v postave Blagy videla niečo, čo je jej blízke,“ dodáva scenárista Simeon Ventsislavov v rozhovore pre Rádio Devín.

Symbolika je viac než na mieste, pretože herečka počas komunistického režimu riskovala podporu opozície a držala protestnú hladovku v rámci solidarity s českým disidentom a budúcim prezidentom Václavom Havlom. Veľmi krátko po tom opustila filmový priemysel, pretože v čase režijných zmien prestal úplne existovať. Živila sa rozličnými profesiami, o čo sa pokúša vo filme aj hlavná protagonistka.

Surové a presvedčivé stvárnenie postavy priniesla herečka Eli Skorcheva. K herectvu sa vrátila po viac ako tridsiatich rokoch. Jej kamenná tvár udržiava emócie skryté pod povrchom. Herecký výkon je minimalistický a prirodzene pretvára charakter na plátno. V tomto smere urobil fascinujúcu prácu najmä kameraman Vesselin Hristov. Blízkym snímaním herečkinej tváre zachytil drobné okamihy, ktoré nám približujú aj jej krehkosť a vnútorný nepokoj.

„Toto nebol prvý scenár, ktorý Eli dostala, ale bol prvý, ktorý sa jej naozaj páčil a chcela do toho ísť. Myslím si, že v postave Blagy videla niečo, čo je jej blízke,“ dodáva scenárista Simeon Ventsislavov v rozhovore pre Rádio Devín.

Symbolika je viac než na mieste, pretože herečka počas komunistického režimu riskovala podporu opozície a držala protestnú hladovku v rámci solidarity s českým disidentom a budúcim prezidentom Václavom Havlom. Veľmi krátko po tom opustila filmový priemysel, pretože v čase režijných zmien prestal úplne existovať. Živila sa rozličnými profesiami, o čo sa pokúša vo filme aj hlavná protagonistka.

Blažine lekcie: Obraz Slovenska v bulharskej podobe

Zdroj: ASFK

Deštrukcia osobnosti

Deštrukcia osobnosti

„My tu máme iný typ vojny,“ hovorí Blaga, keď sa jej vlastné ideály o krajine a nej samej začnú nenávratne lámať. Tvorcovia hľadali okolnosti, ktoré by donútili človeka opustiť všetky svoje morálne hodnoty. Z učiteľky, ktorá neustále opravuje ľuďom gramatiku, sa stáva človek bez zásad. Celý život sa pritom riadila stálymi pravidlami. Zaujímavé na nej je aj to, ako veľmi túži zvládnuť situáciu sama bez pomoci.

Súčasťou sú aj náznaky čierneho humoru. Repliky o učiteľkinom pomalom šoférovaní alebo orientácii na cestách pôsobia nenútene, vďaka čomu sa vytvára obraz thrillerovej dôchodkyne, ktorá je ochotná urobiť čokoľvek pre opätovné získanie svojej dôstojnosti.

„My tu máme iný typ vojny,“ hovorí Blaga, keď sa jej vlastné ideály o krajine a nej samej začnú nenávratne lámať. Tvorcovia hľadali okolnosti, ktoré by donútili človeka opustiť všetky svoje morálne hodnoty. Z učiteľky, ktorá neustále opravuje ľuďom gramatiku, sa stáva človek bez zásad. Celý život sa pritom riadila stálymi pravidlami. Zaujímavé na nej je aj to, ako veľmi túži zvládnuť situáciu sama bez pomoci.

Súčasťou sú aj náznaky čierneho humoru. Repliky o učiteľkinom pomalom šoférovaní alebo orientácii na cestách pôsobia nenútene, vďaka čomu sa vytvára obraz thrillerovej dôchodkyne, ktorá je ochotná urobiť čokoľvek pre opätovné získanie svojej dôstojnosti.

Skupina, na ktorú sa zabúda

Skupina, na ktorú sa zabúda

„Môže za to starecká demencia?“ znie názov bulvárneho článku v miestnych novinách vo filme. Snímka provokatívnym spôsobom naráža na pomery ľudí v dôchodkovom veku. Nejde iba o hmotné zabezpečenie, ale najmä o ich psychické rozpoloženie – osamelosť, podceňovanie okolia, nedostatok pomoci, ale aj snahu nezaťažovať svojich blízkych.

Stereotypné nazeranie na starobu oddeľuje seniorov od ostatnej časti spoločnosti. Ak nechceme, aby sa o týchto problémoch hovorilo len v predvolebných obdobiach, nemali by sme na skupinu, ktorú postava Blagy reprezentuje, zabúdať.

„Len za rok 2024, bolo na Slovensku zaevidovaných sedem prípadov podvodov, pri ktorých dôchodcovia prišli dokopy o 76-tisíc eur,“ hovorí podplukovníčka Zuzana Hrabovská z odboru komunikácie a prevencie prezídia policajného zboru SR. A dokonca ten istý typ machinácie zobrazený v snímke sa stal aj staršej pani na Slovensku.

Blažine lekcie predstavujú zdrvujúci a bolestivý príbeh plný náročných konceptov. Skutočne vycibrený vývoj postavy, skvelý scenár a dramatické dejové zvraty však vytvárajú intenzívny filmový zážitok.

„Môže za to starecká demencia?“ znie názov bulvárneho článku v miestnych novinách vo filme. Snímka provokatívnym spôsobom naráža na pomery ľudí v dôchodkovom veku. Nejde iba o hmotné zabezpečenie, ale najmä o ich psychické rozpoloženie – osamelosť, podceňovanie okolia, nedostatok pomoci, ale aj snahu nezaťažovať svojich blízkych.

Stereotypné nazeranie na starobu oddeľuje seniorov od ostatnej časti spoločnosti. Ak nechceme, aby sa o týchto problémoch hovorilo len v predvolebných obdobiach, nemali by sme na skupinu, ktorú postava Blagy reprezentuje, zabúdať.

„Len za rok 2024, bolo na Slovensku zaevidovaných sedem prípadov podvodov, pri ktorých dôchodcovia prišli dokopy o 76-tisíc eur,“ hovorí podplukovníčka Zuzana Hrabovská z odboru komunikácie a prevencie prezídia policajného zboru SR. A dokonca ten istý typ machinácie zobrazený v snímke sa stal aj staršej pani na Slovensku.

Blažine lekcie predstavujú zdrvujúci a bolestivý príbeh plný náročných konceptov. Skutočne vycibrený vývoj postavy, skvelý scenár a dramatické dejové zvraty však vytvárajú intenzívny filmový zážitok.

Broňa Macová

Študuje žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. V HMOTE sa venuje najmä filmovej sekcii. Uvedomuje si, že umenie ju naučilo vnímavosti a tolerancii, preto ho chce predávať ďalej k ostatným. Rada hovorí: „Kde zaostala škola či rodina, prišli filmy.“ Keď si potrebuje vyvetrať hlavu, chodí sama do prírody a občas tam aj rada prespí. Medveďov sa nebojí, veď to má predsa v priezvisku.

Zdroj: ASFK

Blažine lekcie sú príbehom sedemdesiatročnej Blagy, ktorá sa stala obeťou telefonického podvodu pár týždňov po manželovej smrti. Zo dňa na deň prichádza o ich celoživotné úspory. Okrem toho sa musí vysporiadať s reakciami okolia, hyenizmom médií a prehodnocovaním vlastných zásad v kapitalistickom svete. Snaha prekonať zahanbenie a vrátiť život do normálnych koľají ju prinútia pristúpiť na nečakanú pracovnú ponuku.

Blažine lekcie sú príbehom sedemdesiatročnej Blagy, ktorá sa stala obeťou telefonického podvodu pár týždňov po manželovej smrti. Zo dňa na deň prichádza o ich celoživotné úspory. Okrem toho sa musí vysporiadať s reakciami okolia, hyenizmom médií a prehodnocovaním vlastných zásad v kapitalistickom svete. Snaha prekonať zahanbenie a vrátiť život do normálnych koľají ju prinútia pristúpiť na nečakanú pracovnú ponuku.

Hľadajme v minulosti

Hľadajme v minulosti

Film získal tri ceny na minuloročnom MFF v Karlových Varoch, medzi nimi aj tú hlavnú. Ide o tretiu časť Komandarevovej sociálnej trilógie o súčasnom Bulharsku (Directions, Rounds). Spája ich motív pochmúrnych vyhliadok pre budúcnosť krajiny. Strhujúce je najmä to, koľko má bulharská realita spoločné so Slovenskom. Nielen typické komunistické paneláky, ale i malomeštiacke zmýšľanie či prehnané uctievanie tradícií.

Blažine lekcie zobrazujú komplexný obraz generácie, ktorá bola vychovaná v prísne kontrolovanej spoločnosti. Zo dňa na deň sa však zobudili do nového sveta. Nový režim začal fungovať na úplne iných princípoch a mnohí podvodníci využili, že sú zvyknutí slepo vzhliadať k autoritám.

Keď dôchodkyňa zdvihne telefón a hlas sa predstaví ako poručík z polície, má pocit, že napomáha tajnej policajnej akcii. Blaga je pritom bývalá učiteľka a čas od času si privyrába súkromnými lekciami bulharčiny. V rodnom meste je považovaná za vzdelanú a rešpektovanú ženu.

Jej charakter tak búra zaužívané predstavy o obetiach podvodníkov. Tie sú často vystavené mediálnemu tlaku a hanbe – a veľakrát takáto atmosféra pôsobí silnejšie ako spôsobená finančná neistota. „Dnes všetci kopú iba za seba,“ povedal by nejeden dôchodca na Slovensku.

Film získal tri ceny na minuloročnom MFF v Karlových Varoch, medzi nimi aj tú hlavnú. Ide o tretiu časť Komandarevovej sociálnej trilógie o súčasnom Bulharsku (Directions, Rounds). Spája ich motív pochmúrnych vyhliadok pre budúcnosť krajiny. Strhujúce je najmä to, koľko má bulharská realita spoločné so Slovenskom. Nielen typické komunistické paneláky, ale i malomeštiacke zmýšľanie či prehnané uctievanie tradícií.

Blažine lekcie zobrazujú komplexný obraz generácie, ktorá bola vychovaná v prísne kontrolovanej spoločnosti. Zo dňa na deň sa však zobudili do nového sveta. Nový režim začal fungovať na úplne iných princípoch a mnohí podvodníci využili, že sú zvyknutí slepo vzhliadať k autoritám.

Keď dôchodkyňa zdvihne telefón a hlas sa predstaví ako poručík z polície, má pocit, že napomáha tajnej policajnej akcii. Blaga je pritom bývalá učiteľka a čas od času si privyrába súkromnými lekciami bulharčiny. V rodnom meste je považovaná za vzdelanú a rešpektovanú ženu.

Jej charakter tak búra zaužívané predstavy o obetiach podvodníkov. Tie sú často vystavené mediálnemu tlaku a hanbe – a veľakrát takáto atmosféra pôsobí silnejšie ako spôsobená finančná neistota. „Dnes všetci kopú iba za seba,“ povedal by nejeden dôchodca na Slovensku.

Autenticita presahuje štandardy

Autenticita presahuje štandardy

Základom výborne vystavaného deja je najmä úvodná sekvencia. Vykresľuje presný priebeh podvodu a nátlak, ktorý je na ľudí vyvíjaný. Niekoľkosekundová scéna bez strihu nás na okamih zmrazí. Je potrebná okamžitá reakcia, ktorá sa zrkadlí v obraze Blažinej úzkosti. Čo je skutočne správne urobiť?

Dokážeme sa vcítiť do obetí. Vynára sa otázka či naozaj zohráva rolu vek, pozostatky režimového zmýšľania, nedostatočná znalosť technológií alebo skôr prirodzený ľudský strach. Možno je to práve kombinácia všetkého, čo z podvodnej machinácie robí tak jednoduchý a účinný zločin. Ťažko povedať či by sme sa dokázali v rovnakej situácii zachovať inak.

Tvorbe premysleného scenára totiž predchádzal rozsiahly výskum. Okrem mnohých obetí a policajtov mali autori možnosť vypočuť si aj opačnú stranu. „Nakoniec sa nám s pomocou slávneho bulharského novinára podarilo stretnúť so skutočným telefonickým podvodníkom. Počas nášho tajného rozhovoru nám podrobne opísal svoj pracovný postup a pochválil sa najväčšími hitmi,“ opisuje režisér proces v rozhovore pre portál Screendaily.

Základom výborne vystavaného deja je najmä úvodná sekvencia. Vykresľuje presný priebeh podvodu a nátlak, ktorý je na ľudí vyvíjaný. Niekoľkosekundová scéna bez strihu nás na okamih zmrazí. Je potrebná okamžitá reakcia, ktorá sa zrkadlí v obraze Blažinej úzkosti. Čo je skutočne správne urobiť?

Dokážeme sa vcítiť do obetí. Vynára sa otázka či naozaj zohráva rolu vek, pozostatky režimového zmýšľania, nedostatočná znalosť technológií alebo skôr prirodzený ľudský strach. Možno je to práve kombinácia všetkého, čo z podvodnej machinácie robí tak jednoduchý a účinný zločin. Ťažko povedať či by sme sa dokázali v rovnakej situácii zachovať inak.

Tvorbe premysleného scenára totiž predchádzal rozsiahly výskum. Okrem mnohých obetí a policajtov mali autori možnosť vypočuť si aj opačnú stranu. „Nakoniec sa nám s pomocou slávneho bulharského novinára podarilo stretnúť so skutočným telefonickým podvodníkom. Počas nášho tajného rozhovoru nám podrobne opísal svoj pracovný postup a pochválil sa najväčšími hitmi,“ opisuje režisér proces v rozhovore pre portál Screendaily.

Blažine lekcie: Obraz Slovenska v bulharskej podobe

Zdroj: ASFK

Hviezdny comeback

Hviezdny comeback

Surové a presvedčivé stvárnenie postavy priniesla herečka Eli Skorcheva. K herectvu sa vrátila po viac ako tridsiatich rokoch. Jej kamenná tvár udržiava emócie skryté pod povrchom. Herecký výkon je minimalistický a prirodzene pretvára charakter na plátno. V tomto smere urobil fascinujúcu prácu najmä kameraman Vesselin Hristov. Blízkym snímaním herečkinej tváre zachytil drobné okamihy, ktoré nám približujú aj jej krehkosť a vnútorný nepokoj.

„Toto nebol prvý scenár, ktorý Eli dostala, ale bol prvý, ktorý sa jej naozaj páčil a chcela do toho ísť. Myslím si, že v postave Blagy videla niečo, čo je jej blízke,“ dodáva scenárista Simeon Ventsislavov v rozhovore pre Rádio Devín.

Symbolika je viac než na mieste, pretože herečka počas komunistického režimu riskovala podporu opozície a držala protestnú hladovku v rámci solidarity s českým disidentom a budúcim prezidentom Václavom Havlom. Veľmi krátko po tom opustila filmový priemysel, pretože v čase režijných zmien prestal úplne existovať. Živila sa rozličnými profesiami, o čo sa pokúša vo filme aj hlavná protagonistka.

Surové a presvedčivé stvárnenie postavy priniesla herečka Eli Skorcheva. K herectvu sa vrátila po viac ako tridsiatich rokoch. Jej kamenná tvár udržiava emócie skryté pod povrchom. Herecký výkon je minimalistický a prirodzene pretvára charakter na plátno. V tomto smere urobil fascinujúcu prácu najmä kameraman Vesselin Hristov. Blízkym snímaním herečkinej tváre zachytil drobné okamihy, ktoré nám približujú aj jej krehkosť a vnútorný nepokoj.

„Toto nebol prvý scenár, ktorý Eli dostala, ale bol prvý, ktorý sa jej naozaj páčil a chcela do toho ísť. Myslím si, že v postave Blagy videla niečo, čo je jej blízke,“ dodáva scenárista Simeon Ventsislavov v rozhovore pre Rádio Devín.

Symbolika je viac než na mieste, pretože herečka počas komunistického režimu riskovala podporu opozície a držala protestnú hladovku v rámci solidarity s českým disidentom a budúcim prezidentom Václavom Havlom. Veľmi krátko po tom opustila filmový priemysel, pretože v čase režijných zmien prestal úplne existovať. Živila sa rozličnými profesiami, o čo sa pokúša vo filme aj hlavná protagonistka.

Blažine lekcie: Obraz Slovenska v bulharskej podobe

Zdroj: ASFK

Deštrukcia osobnosti

Deštrukcia osobnosti

„My tu máme iný typ vojny,“ hovorí Blaga, keď sa jej vlastné ideály o krajine a nej samej začnú nenávratne lámať. Tvorcovia hľadali okolnosti, ktoré by donútili človeka opustiť všetky svoje morálne hodnoty. Z učiteľky, ktorá neustále opravuje ľuďom gramatiku, sa stáva človek bez zásad. Celý život sa pritom riadila stálymi pravidlami. Zaujímavé na nej je aj to, ako veľmi túži zvládnuť situáciu sama bez pomoci.

Súčasťou sú aj náznaky čierneho humoru. Repliky o učiteľkinom pomalom šoférovaní alebo orientácii na cestách pôsobia nenútene, vďaka čomu sa vytvára obraz thrillerovej dôchodkyne, ktorá je ochotná urobiť čokoľvek pre opätovné získanie svojej dôstojnosti.

„My tu máme iný typ vojny,“ hovorí Blaga, keď sa jej vlastné ideály o krajine a nej samej začnú nenávratne lámať. Tvorcovia hľadali okolnosti, ktoré by donútili človeka opustiť všetky svoje morálne hodnoty. Z učiteľky, ktorá neustále opravuje ľuďom gramatiku, sa stáva človek bez zásad. Celý život sa pritom riadila stálymi pravidlami. Zaujímavé na nej je aj to, ako veľmi túži zvládnuť situáciu sama bez pomoci.

Súčasťou sú aj náznaky čierneho humoru. Repliky o učiteľkinom pomalom šoférovaní alebo orientácii na cestách pôsobia nenútene, vďaka čomu sa vytvára obraz thrillerovej dôchodkyne, ktorá je ochotná urobiť čokoľvek pre opätovné získanie svojej dôstojnosti.

Skupina, na ktorú sa zabúda

Skupina, na ktorú sa zabúda

„Môže za to starecká demencia?“ znie názov bulvárneho článku v miestnych novinách vo filme. Snímka provokatívnym spôsobom naráža na pomery ľudí v dôchodkovom veku. Nejde iba o hmotné zabezpečenie, ale najmä o ich psychické rozpoloženie – osamelosť, podceňovanie okolia, nedostatok pomoci, ale aj snahu nezaťažovať svojich blízkych.

Stereotypné nazeranie na starobu oddeľuje seniorov od ostatnej časti spoločnosti. Ak nechceme, aby sa o týchto problémoch hovorilo len v predvolebných obdobiach, nemali by sme na skupinu, ktorú postava Blagy reprezentuje, zabúdať.

„Len za rok 2024, bolo na Slovensku zaevidovaných sedem prípadov podvodov, pri ktorých dôchodcovia prišli dokopy o 76-tisíc eur,“ hovorí podplukovníčka Zuzana Hrabovská z odboru komunikácie a prevencie prezídia policajného zboru SR. A dokonca ten istý typ machinácie zobrazený v snímke sa stal aj staršej pani na Slovensku.

Blažine lekcie predstavujú zdrvujúci a bolestivý príbeh plný náročných konceptov. Skutočne vycibrený vývoj postavy, skvelý scenár a dramatické dejové zvraty však vytvárajú intenzívny filmový zážitok. 

„Môže za to starecká demencia?“ znie názov bulvárneho článku v miestnych novinách vo filme. Snímka provokatívnym spôsobom naráža na pomery ľudí v dôchodkovom veku. Nejde iba o hmotné zabezpečenie, ale najmä o ich psychické rozpoloženie – osamelosť, podceňovanie okolia, nedostatok pomoci, ale aj snahu nezaťažovať svojich blízkych.

Stereotypné nazeranie na starobu oddeľuje seniorov od ostatnej časti spoločnosti. Ak nechceme, aby sa o týchto problémoch hovorilo len v predvolebných obdobiach, nemali by sme na skupinu, ktorú postava Blagy reprezentuje, zabúdať.

„Len za rok 2024, bolo na Slovensku zaevidovaných sedem prípadov podvodov, pri ktorých dôchodcovia prišli dokopy o 76-tisíc eur,“ hovorí podplukovníčka Zuzana Hrabovská z odboru komunikácie a prevencie prezídia policajného zboru SR. A dokonca ten istý typ machinácie zobrazený v snímke sa stal aj staršej pani na Slovensku.

Blažine lekcie predstavujú zdrvujúci a bolestivý príbeh plný náročných konceptov. Skutočne vycibrený vývoj postavy, skvelý scenár a dramatické dejové zvraty však vytvárajú intenzívny filmový zážitok.

Broňa Macová

Študuje žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. V HMOTE sa venuje najmä filmovej sekcii. Uvedomuje si, že umenie ju naučilo vnímavosti a tolerancii, preto ho chce predávať ďalej k ostatným. Rada hovorí: „Kde zaostala škola či rodina, prišli filmy.“ Keď si potrebuje vyvetrať hlavu, chodí sama do prírody a občas tam aj rada prespí. Medveďov sa nebojí, veď to má predsa v priezvisku.