Osobný svet sformovaný do dokonalosti

Osobný svet sformovaný do dokonalosti

Dokonalé dni (r. Wim Wenders, 2023)
Dokonalé dni (r. Wim Wenders, 2023)
17. marca 2024
Romana Danková
17. marca 2024
Romana Danková
Filmová recenzia: Dokonalé dni: Osobný svet sformovaný do dokonalosti

Zdroj: FILMTOPIA

Do slovenských kín prichádza nový film Wima Wendersa – Dokonalé dni.  Vzťahová dráma s prvkami komédie sa sústreďuje na samotársky život japonského upratovača. Wendersov posledný titul premiéroval na festivale v Cannes, kde sa zaslúžil o dve ocenenia – režiséra ocenila ekumenická porota a Kôji Yakusho získal cenu za najlepšieho herca. Snímka je nominovaná aj na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film, preto je správny čas na Dokonalé dni vyraziť do kín.

Do slovenských kín prichádza nový film Wima Wendersa – Dokonalé dni.  Vzťahová dráma s prvkami komédie sa sústreďuje na samotársky život japonského upratovača. Wendersov posledný titul premiéroval na festivale v Cannes, kde sa zaslúžil o dve ocenenia – režiséra ocenila ekumenická porota a Kôji Yakusho získal cenu za najlepšieho herca. Snímka je nominovaná aj na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film, preto je správny čas na Dokonalé dni vyraziť do kín.

Rozmanitá tvorba Wendersa

Rozmanitá tvorba Wendersa

Wim Wenders, dnes už kultový nemecký režisér i scenárista, je súčasťou nového nemeckého filmu a autorom žánrovo pestrých diel. Jeho tvorba zahŕňa road movies, akými sú Alica v mestách (1974) alebo Paríž, Texas (1984), nájdeme v nej i fantasy prvky v Nebe nad Berlínom (1987) či dokument o prelomovej predstaviteľke moderného tanca Pina (2011). Vo svojej tvorbe sa sústreďuje na osamelé či stratené postavy a existenciálne motívy, ktoré rozvíja dlhými zábermi a natáčaním v exteriéroch. Výnimkou nie sú ani Dokonalé dni.

Wim Wenders, dnes už kultový nemecký režisér i scenárista, je súčasťou nového nemeckého filmu a autorom žánrovo pestrých diel. Jeho tvorba zahŕňa road movies, akými sú Alica v mestách (1974) alebo Paríž, Texas (1984), nájdeme v nej i fantasy prvky v Nebe nad Berlínom (1987) či dokument o prelomovej predstaviteľke moderného tanca Pina (2011). Vo svojej tvorbe sa sústreďuje na osamelé či stratené postavy a existenciálne motívy, ktoré rozvíja dlhými zábermi a natáčaním v exteriéroch. Výnimkou nie sú ani Dokonalé dni.

Pôžitok z rutiny, samoty i maličkostí

Pôžitok z rutiny, samoty i maličkostí

Hirajama je starší muž, ktorý sa živí upratovaním verejných záchodov v Tokiu. Žije skromným, miestami až asketickým životom, ktorý si spestruje radosťou z maličkostí.

Každodenný program Hirajamu je do veľkej miery založený na poriadku a opakovaní. Vstáva v skorých ranných hodinách, cestou do práce vypije vždy rovnakú plechovku kávy a pustí si obľúbenú hudobnú kazetu. Svoju prácu vykonáva precízne a v tichosti. Na konci týždňa ho však čaká odmena v podobe oddychu s dobrým drinkom a večerou. Všetky spomínané aktivity absolvuje väčšinou sám, čo mu, prekvapivo, prináša skôr pôžitok než pocity osamelosti.

Hirajamovu rutinu narúša nadväzovanie nových vzťahov či oprašovanie tých starých, hoci nie vždy dobrovoľne. Či už ide o kolegov v práci alebo rodinných príbuzných, tieto postavy po chvíli Hirajamovu bublinu opúšťajú a on sa opäť približuje k svojim zvykom a rituálom. Jeho svet sa na chvíľu dotkne iných svetov, aby mohol naďalej rozvíjať svoj vlastný.

Hirajama je starší muž, ktorý sa živí upratovaním verejných záchodov v Tokiu. Žije skromným, miestami až asketickým životom, ktorý si spestruje radosťou z maličkostí.

Každodenný program Hirajamu je do veľkej miery založený na poriadku a opakovaní. Vstáva v skorých ranných hodinách, cestou do práce vypije vždy rovnakú plechovku kávy a pustí si obľúbenú hudobnú kazetu. Svoju prácu vykonáva precízne a v tichosti. Na konci týždňa ho však čaká odmena v podobe oddychu s dobrým drinkom a večerou. Všetky spomínané aktivity absolvuje väčšinou sám, čo mu, prekvapivo, prináša skôr pôžitok než pocity osamelosti.

Hirajamovu rutinu narúša nadväzovanie nových vzťahov či oprašovanie tých starých, hoci nie vždy dobrovoľne. Či už ide o kolegov v práci alebo rodinných príbuzných, tieto postavy po chvíli Hirajamovu bublinu opúšťajú a on sa opäť približuje k svojim zvykom a rituálom. Jeho svet sa na chvíľu dotkne iných svetov, aby mohol naďalej rozvíjať svoj vlastný.

Filmová recenzia: Dokonalé dni: Osobný svet sformovaný do dokonalosti

Zdroj: FILMTOPIA

Nájsť pokoj v nepokoji

Nájsť pokoj v nepokoji

Hirajama je skromný človek. Jeho osud nepôsobí výnimočne. Vo väčšine situácií iba mlčky sleduje okolie. Jeho postava evokuje vnímavého, no introvertného Travisa, ktorý vo filme Paríž, Texas (1984) komunikuje prevažne pohľadom. Tak ako Travis aj Hirajama je tichým pozorovateľom, o ktorého minulosti sa dozvieme len veľmi málo, no tušíme, že nebola ľahká.

Deň po dni však začíname rozumieť jeho osobnému svetu. Hirajama prináša pokoj do nepokojnej metropoly Japonska, ticho do neutíchajúceho zhonu, poriadok do neporiadku verejných priestorov. Zmysel pre empatiu posilňujú detailné zábery na Hirajamovu tvár, ručná kamera i snové pasáže, ktoré odzrkadľujú Hirajamove prežívanie či nevypovedané myšlienky.

Vidíme ho, keď sa zobúdza, keď je sám, keď vyžaruje optimizmom i keď zaspáva. Vcítenie sa do hlavnej postavy podtrháva i výber hudby pozostávajúci zo známych rockových skladieb 60. a 70. rokoch, ktoré tvoria Hirajamovu zbierku kaziet. K tej má, ako jednej z mála vecí, veľmi dôverný vzťah.

Hirajama je skromný človek. Jeho osud nepôsobí výnimočne. Vo väčšine situácií iba mlčky sleduje okolie. Jeho postava evokuje vnímavého, no introvertného Travisa, ktorý vo filme Paríž, Texas (1984) komunikuje prevažne pohľadom. Tak ako Travis aj Hirajama je tichým pozorovateľom, o ktorého minulosti sa dozvieme len veľmi málo, no tušíme, že nebola ľahká.

Deň po dni však začíname rozumieť jeho osobnému svetu. Hirajama prináša pokoj do nepokojnej metropoly Japonska, ticho do neutíchajúceho zhonu, poriadok do neporiadku verejných priestorov. Zmysel pre empatiu posilňujú detailné zábery na Hirajamovu tvár, ručná kamera i snové pasáže, ktoré odzrkadľujú Hirajamove prežívanie či nevypovedané myšlienky.

Vidíme ho, keď sa zobúdza, keď je sám, keď vyžaruje optimizmom i keď zaspáva. Vcítenie sa do hlavnej postavy podtrháva i výber hudby pozostávajúci zo známych rockových skladieb 60. a 70. rokoch, ktoré tvoria Hirajamovu zbierku kaziet. K tej má, ako jednej z mála vecí, veľmi dôverný vzťah.

Filmová recenzia: Dokonalé dni: Osobný svet sformovaný do dokonalosti

Zdroj: FILMTOPIA

Spomalenie ako cesta k oslobodeniu

Spomalenie ako cesta k oslobodeniu

Láska k hudbe je pre film kľúčová. Hirajama má vycibrený vkus na celosvetovo známe kapely či interpretov, akými sú The Velvet Underground, The Animals, The Rolling Stones či Nina Simone. Jeho kultúrny rozhľad platí i pre literatúru či fotografiu. Knihy nachádza v antikvariáte, ktorý vo voľnom čase pravidelne navštevuje a rád zachytáva prírodu na analógový fotoaparát.

Zmieňované kultúrne vplyvy filmu svedčia, no zaslúžili by si širší kontext napojený na Hirajamovu minulosť. Nikdy sa nedozvieme, kým bol pred prácou upratovača, jeho postava zostáva zahalená tajomstvom. Pre film je totiž dôležitejší dôraz na život v prítomnom momente.

Dokonalé dni sú inšpiráciou, ako nájsť u(s)pokojenie v dosahovaní drobných cieľov. Základnou vlastnosťou hlavného hrdinu je totiž skromnosť, ktorá nevylučuje schopnosť nájsť v živote potešenie. Omnoho dôležitejšia je pre neho vnútorná vyrovnanosť, ktorá sa v dnešnej hektickej, extrémne rýchlej a cieľavedomej dobe len ťažko hľadá. Dokonalé dni však nachádzajú krásu v jednoduchosti a ponúkajú oslobodzujúci únik pred rušnou realitou.

Láska k hudbe je pre film kľúčová. Hirajama má vycibrený vkus na celosvetovo známe kapely či interpretov, akými súThe Velvet Underground, The Animals, The Rolling Stones či Nina Simone. Jeho kultúrny rozhľad platí i pre literatúru či fotografiu. Knihy nachádza v antikvariáte, ktorý vo voľnom čase pravidelne navštevuje a rád zachytáva prírodu na analógový fotoaparát.

Zmieňované kultúrne vplyvy filmu svedčia, no zaslúžili by si širší kontext napojený na Hirajamovu minulosť. Nikdy sa nedozvieme, kým bol pred prácou upratovača, jeho postava zostáva zahalená tajomstvom. Pre film je totiž dôležitejší dôraz na život v prítomnom momente.

Dokonalé dni sú inšpiráciou, ako nájsť u(s)pokojenie v dosahovaní drobných cieľov. Základnou vlastnosťou hlavného hrdinu je totiž skromnosť, ktorá nevylučuje schopnosť nájsť v živote potešenie. Omnoho dôležitejšia je pre neho vnútorná vyrovnanosť, ktorá sa v dnešnej hektickej, extrémne rýchlej a cieľavedomej dobe len ťažko hľadá. Dokonalé dni však nachádzajú krásu v jednoduchosti a ponúkajú oslobodzujúci únik pred rušnou realitou.

Romana Danková

Venuje sa štúdiu filmu na Masarykovej univerzite v Brne. Jej záujem o kinematografiu možno vnímať aj v recenziách, rozhovoroch či tipoch na filmy, ktoré pre HMOTU tvorí. Jej guilty pleasures a najobľúbenejšia forma prokrastinácie sú romantické komédie. Aktívne sleduje kultúrne dianie na Slovensku a v zahraničí, ale nevyhýba sa ani témam spoločensko-politickým. Najčastejšie sa vracia ku knihám J. D. Salingera, ale nepohrdne ani hudobnou publicistikou. Keď bude „veľká“, chcela by byť ako Julia Roberts v Jedz, modli sa, miluj a vidieť naživo koncert Franka Oceana.

Zdroj: FILMTOPIA

Do slovenských kín prichádza nový film Wima Wendersa – Dokonalé dni.  Vzťahová dráma s prvkami komédie sa sústreďuje na samotársky život japonského upratovača. Wendersov posledný titul premiéroval na festivale v Cannes, kde sa zaslúžil o dve ocenenia – režiséra ocenila ekumenická porota a Kôji Yakusho získal cenu za najlepšieho herca. Snímka je nominovaná aj na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film, preto je správny čas na Dokonalé dni vyraziť do kín.

Do slovenských kín prichádza nový film Wima Wendersa – Dokonalé dni.  Vzťahová dráma s prvkami komédie sa sústreďuje na samotársky život japonského upratovača. Wendersov posledný titul premiéroval na festivale v Cannes, kde sa zaslúžil o dve ocenenia – režiséra ocenila ekumenická porota a Kôji Yakusho získal cenu za najlepšieho herca. Snímka je nominovaná aj na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film, preto je správny čas na Dokonalé dni vyraziť do kín.

Rozmanitá tvorba Wendersa

Rozmanitá tvorba Wendersa

Wim Wenders, dnes už kultový nemecký režisér i scenárista, je súčasťou nového nemeckého filmu a autorom žánrovo pestrých diel. Jeho tvorba zahŕňa road movies, akými sú Alica v mestách (1974) alebo Paríž, Texas (1984), nájdeme v nej i fantasy prvky v Nebe nad Berlínom (1987) či dokument o prelomovej predstaviteľke moderného tanca Pina (2011). Vo svojej tvorbe sa sústreďuje na osamelé či stratené postavy a existenciálne motívy, ktoré rozvíja dlhými zábermi a natáčaním v exteriéroch. Výnimkou nie sú ani Dokonalé dni.

Wim Wenders, dnes už kultový nemecký režisér i scenárista, je súčasťou nového nemeckého filmu a autorom žánrovo pestrých diel. Jeho tvorba zahŕňa road movies, akými sú Alica v mestách (1974) alebo Paríž, Texas (1984), nájdeme v nej i fantasy prvky v Nebe nad Berlínom (1987) či dokument o prelomovej predstaviteľke moderného tanca Pina (2011). Vo svojej tvorbe sa sústreďuje na osamelé či stratené postavy a existenciálne motívy, ktoré rozvíja dlhými zábermi a natáčaním v exteriéroch. Výnimkou nie sú ani Dokonalé dni.

Pôžitok z rutiny, samoty i maličkostí

Pôžitok z rutiny, samoty i maličkostí

Hirajama je starší muž, ktorý sa živí upratovaním verejných záchodov v Tokiu. Žije skromným, miestami až asketickým životom, ktorý si spestruje radosťou z maličkostí.

Každodenný program Hirajamu je do veľkej miery založený na poriadku a opakovaní. Vstáva v skorých ranných hodinách, cestou do práce vypije vždy rovnakú plechovku kávy a pustí si obľúbenú hudobnú kazetu. Svoju prácu vykonáva precízne a v tichosti. Na konci týždňa ho však čaká odmena v podobe oddychu s dobrým drinkom a večerou. Všetky spomínané aktivity absolvuje väčšinou sám, čo mu, prekvapivo, prináša skôr pôžitok než pocity osamelosti.

Hirajamovu rutinu narúša nadväzovanie nových vzťahov či oprašovanie tých starých, hoci nie vždy dobrovoľne. Či už ide o kolegov v práci alebo rodinných príbuzných, tieto postavy po chvíli Hirajamovu bublinu opúšťajú a on sa opäť približuje k svojim zvykom a rituálom. Jeho svet sa na chvíľu dotkne iných svetov, aby mohol naďalej rozvíjať svoj vlastný.

Hirajama je starší muž, ktorý sa živí upratovaním verejných záchodov v Tokiu. Žije skromným, miestami až asketickým životom, ktorý si spestruje radosťou z maličkostí.

Každodenný program Hirajamu je do veľkej miery založený na poriadku a opakovaní. Vstáva v skorých ranných hodinách, cestou do práce vypije vždy rovnakú plechovku kávy a pustí si obľúbenú hudobnú kazetu. Svoju prácu vykonáva precízne a v tichosti. Na konci týždňa ho však čaká odmena v podobe oddychu s dobrým drinkom a večerou. Všetky spomínané aktivity absolvuje väčšinou sám, čo mu, prekvapivo, prináša skôr pôžitok než pocity osamelosti.

Hirajamovu rutinu narúša nadväzovanie nových vzťahov či oprašovanie tých starých, hoci nie vždy dobrovoľne. Či už ide o kolegov v práci alebo rodinných príbuzných, tieto postavy po chvíli Hirajamovu bublinu opúšťajú a on sa opäť približuje k svojim zvykom a rituálom. Jeho svet sa na chvíľu dotkne iných svetov, aby mohol naďalej rozvíjať svoj vlastný.

Filmová recenzia: Dokonalé dni: Osobný svet sformovaný do dokonalosti

Zdroj: FILMTOPIA

Nájsť pokoj v nepokoji

Nájsť pokoj v nepokoji

Hirajama je skromný človek. Jeho osud nepôsobí výnimočne. Vo väčšine situácií iba mlčky sleduje okolie. Jeho postava evokuje vnímavého, no introvertného Travisa, ktorý vo filme Paríž, Texas (1984) komunikuje prevažne pohľadom. Tak ako Travis aj Hirajama je tichým pozorovateľom, o ktorého minulosti sa dozvieme len veľmi málo, no tušíme, že nebola ľahká.

Deň po dni však začíname rozumieť jeho osobnému svetu. Hirajama prináša pokoj do nepokojnej metropoly Japonska, ticho do neutíchajúceho zhonu, poriadok do neporiadku verejných priestorov. Zmysel pre empatiu posilňujú detailné zábery na Hirajamovu tvár, ručná kamera i snové pasáže, ktoré odzrkadľujú Hirajamove prežívanie či nevypovedané myšlienky.

Vidíme ho, keď sa zobúdza, keď je sám, keď vyžaruje optimizmom i keď zaspáva. Vcítenie sa do hlavnej postavy podtrháva i výber hudby pozostávajúci zo známych rockových skladieb 60. a 70. rokoch, ktoré tvoria Hirajamovu zbierku kaziet. K tej má, ako jednej z mála vecí, veľmi dôverný vzťah.

Hirajama je skromný človek. Jeho osud nepôsobí výnimočne. Vo väčšine situácií iba mlčky sleduje okolie. Jeho postava evokuje vnímavého, no introvertného Travisa, ktorý vo filme Paríž, Texas (1984) komunikuje prevažne pohľadom. Tak ako Travis aj Hirajama je tichým pozorovateľom, o ktorého minulosti sa dozvieme len veľmi málo, no tušíme, že nebola ľahká.

Deň po dni však začíname rozumieť jeho osobnému svetu. Hirajama prináša pokoj do nepokojnej metropoly Japonska, ticho do neutíchajúceho zhonu, poriadok do neporiadku verejných priestorov. Zmysel pre empatiu posilňujú detailné zábery na Hirajamovu tvár, ručná kamera i snové pasáže, ktoré odzrkadľujú Hirajamove prežívanie či nevypovedané myšlienky.

Vidíme ho, keď sa zobúdza, keď je sám, keď vyžaruje optimizmom i keď zaspáva. Vcítenie sa do hlavnej postavy podtrháva i výber hudby pozostávajúci zo známych rockových skladieb 60. a 70. rokoch, ktoré tvoria Hirajamovu zbierku kaziet. K tej má, ako jednej z mála vecí, veľmi dôverný vzťah.

Filmová recenzia: Dokonalé dni: Osobný svet sformovaný do dokonalosti

Zdroj: FILMTOPIA

Spomalenie ako cesta k oslobodeniu

Spomalenie ako cesta k oslobodeniu

Láska k hudbe je pre film kľúčová. Hirajama má vycibrený vkus na celosvetovo známe kapely či interpretov, akými súThe Velvet Underground, The Animals, The Rolling Stones či Nina Simone. Jeho kultúrny rozhľad platí i pre literatúru či fotografiu. Knihy nachádza v antikvariáte, ktorý vo voľnom čase pravidelne navštevuje a rád zachytáva prírodu na analógový fotoaparát.

Zmieňované kultúrne vplyvy filmu svedčia, no zaslúžili by si širší kontext napojený na Hirajamovu minulosť. Nikdy sa nedozvieme, kým bol pred prácou upratovača, jeho postava zostáva zahalená tajomstvom. Pre film je totiž dôležitejší dôraz na život v prítomnom momente.

Dokonalé dni sú inšpiráciou, ako nájsť u(s)pokojenie v dosahovaní drobných cieľov. Základnou vlastnosťou hlavného hrdinu je totiž skromnosť, ktorá nevylučuje schopnosť nájsť v živote potešenie. Omnoho dôležitejšia je pre neho vnútorná vyrovnanosť, ktorá sa v dnešnej hektickej, extrémne rýchlej a cieľavedomej dobe len ťažko hľadá. Dokonalé dni však nachádzajú krásu v jednoduchosti a ponúkajú oslobodzujúci únik pred rušnou realitou.

Láska k hudbe je pre film kľúčová. Hirajama má vycibrený vkus na celosvetovo známe kapely či interpretov, akými sú The Velvet Underground, The Animals, The Rolling Stones či Nina Simone. Jeho kultúrny rozhľad platí i pre literatúru či fotografiu. Knihy nachádza v antikvariáte, ktorý vo voľnom čase pravidelne navštevuje a rád zachytáva prírodu na analógový fotoaparát.

Zmieňované kultúrne vplyvy filmu svedčia, no zaslúžili by si širší kontext napojený na Hirajamovu minulosť. Nikdy sa nedozvieme, kým bol pred prácou upratovača, jeho postava zostáva zahalená tajomstvom. Pre film je totiž dôležitejší dôraz na život v prítomnom momente.

Dokonalé dni sú inšpiráciou, ako nájsť u(s)pokojenie v dosahovaní drobných cieľov. Základnou vlastnosťou hlavného hrdinu je totiž skromnosť, ktorá nevylučuje schopnosť nájsť v živote potešenie. Omnoho dôležitejšia je pre neho vnútorná vyrovnanosť, ktorá sa v dnešnej hektickej, extrémne rýchlej a cieľavedomej dobe len ťažko hľadá. Dokonalé dni však nachádzajú krásu v jednoduchosti a ponúkajú oslobodzujúci únik pred rušnou realitou.