Neue Welt: Radosť z hudby je sexy
Neue Welt: Radosť z hudby je sexy
Po debutovom albume V Nebi Je Zle (2023) nám pražská skupina Neue Welt po dvoch rokoch prináša nový album. Ten je predovšetkým intenzívnym emočným rollercoastrom, kde sa v najvyhrotenejších polohách stierajú hranice medzi monumentálnou krásou a pod kožu lezúcou hrôzou.
Po debutovom albume V Nebi Je Zle (2023) nám pražská skupina Neue Welt po dvoch rokoch prináša nový album. Ten je predovšetkým intenzívnym emočným rollercoastrom, kde sa v najvyhrotenejších polohách stierajú hranice medzi monumentálnou krásou a pod kožu lezúcou hrôzou.
Zdroj: Neue Welt
Jedným z prenikavých rysov albumu sú éterické vokály Mayi Tongiani, ktoré vytvárajú kontrast k hlasu Rubena Tongianiho. S husľami a vrstvením nástrojov formujú kontinuum momentov melanchólie, hnevu, pnutia a zmierenia. Na terase tribúny strahovského štadiónu som sa rozprávala s Mayou (husle, vokály), Rubenom (vokály, gitara, klavír), Jeníkom (bicie) a Matyášom (basa), a to nielen o okolnostiach vzniku albumu.
Jedným z prenikavých rysov albumu sú éterické vokály Mayi Tongiani, ktoré vytvárajú kontrast k hlasu Rubena Tongianiho. S husľami a vrstvením nástrojov formujú kontinuum momentov melanchólie, hnevu, pnutia a zmierenia. Na terase tribúny strahovského štadiónu som sa rozprávala s Mayou (husle, vokály), Rubenom (vokály, gitara, klavír), Jeníkom (bicie) a Matyášom (basa), a to nielen o okolnostiach vzniku albumu.
Ak by ste sa museli žánrovo klasifikovať, kam by ste sa zaradili?
Ak by ste sa museli žánrovo klasifikovať, kam by ste sa zaradili?
Ruben: Big Beat… (smiech)
Jeník: Alternatívny rock.
Ruben: Povedzme post-underground, ale v rámci českej definície undergroundu, v zmysle nadväzovania, nie úplného pokračovania.
Ruben: Big Beat… (smiech)
Jeník: Alternatívny rock.
Ruben: Povedzme post-underground, ale v rámci českej definície undergroundu, v zmysle nadväzovania, nie úplného pokračovania.
Český underground? Ako napríklad Psi vojaci?
Český underground? Ako napríklad Psi vojaci?
Ruben: Jasné, Psi vojaci sú klasika.
Ruben: Jasné, Psi vojaci sú klasika.
Zdroj: Neue Welt
V elektronickej tanečnej hudbe sa disonancia či polyrytmika často používajú na rozbitie predvídateľného 4/4 rytmu. Váš alternatívny rock je tiež istým spôsobom žánrovo nekonvenčný – existujú aj u vás nejaké „pravidlá pre nepravidlá“?
V elektronickej tanečnej hudbe sa disonancia či polyrytmika často používajú na rozbitie predvídateľného 4/4 rytmu. Váš alternatívny rock je tiež istým spôsobom žánrovo nekonvenčný – existujú aj u vás nejaké „pravidlá pre nepravidlá“?
Ruben: Nedbáme na to, aby to bolo tanečné. Rytmus, jeho rýchlosť, to, ako idú jednotlivé nástroje v groove – to všetko je vždy podriadené emócii. Na minulom albume sme sa viac hrali s nečakanosťou, to bolo možno bližšie tomu, čo popisuješ. Teraz sme rytmicky skôr konzistentnejší a viac pracujeme s dynamikou.
Ruben: Nedbáme na to, aby to bolo tanečné. Rytmus, jeho rýchlosť, to, ako idú jednotlivé nástroje v groove – to všetko je vždy podriadené emócii. Na minulom albume sme sa viac hrali s nečakanosťou, to bolo možno bližšie tomu, čo popisuješ. Teraz sme rytmicky skôr konzistentnejší a viac pracujeme s dynamikou.
Aj v tých najhutnejších pasážach, kde sa zvuky vrstvia a vyrušujú, platí tá istá logika?
Aj v tých najhutnejších pasážach, kde sa zvuky vrstvia a vyrušujú, platí tá istá logika?
Ruben: Áno. Všetko závisí od emócie, až potom riešime tempo a rytmickú výstavbu.
Ruben: Áno. Všetko závisí od emócie, až potom riešime tempo a rytmickú výstavbu.
Emócia je pre vás zjavne dôležitá. Má to niečo spoločné aj s tým, že odporúčate počúvať album ako celok, od začiatku až po koniec?
Emócia je pre vás zjavne dôležitá. Má to niečo spoločné aj s tým, že odporúčate počúvať album ako celok, od začiatku až po koniec?
Ruben: Jasné. Je to konceptuálny a progresívny album. Tie pesničky sú vedome urobené tak, aby na seba nadväzovali. Celá A-side albumu bola komponovaná ako plynulý tok. Baví nás to tak robiť, kontinuálne a bez páuz.
Matyáš: Keď som dostal prvý 30-minútový draft, mal som pocit, že počúvam jednu pesničku, kde sa furt len hrá.
Ruben: Jasné. Je to konceptuálny a progresívny album. Tie pesničky sú vedome urobené tak, aby na seba nadväzovali. Celá A-side albumu bola komponovaná ako plynulý tok. Baví nás to tak robiť, kontinuálne a bez páuz.
Matyáš: Keď som dostal prvý 30-minútový draft, mal som pocit, že počúvam jednu pesničku, kde sa furt len hrá.
Ako zvyčajne vyzerá váš kreatívny proces – čo technikálie za albumom?
Ako zvyčajne vyzerá váš kreatívny proces – čo technikálie za albumom?
Ruben: Väčšinou prídem s melódiou – niekedy sú to len dva akordy a 15 sekúnd (smiech), ako v prípade tracku Sunny Day. Nasleduje proces „pokus omyl”, teda zdĺhavé komponovanie, v ktorom ladíme, aby to sedelo v rámci nástrojov. Pri tvorbe pre živé vystúpenia je to trochu iné, lebo všetko musíme zvládnuť zahrať v reálnom čase – aj poradie skladieb sa tomu prispôsobuje. Keď potom nahrávame a je hotová kostra (bicie, gitara a basa) už to ďalej vrstvíme s vokálmi, synťákmi a gitarami bez obmedzení, tak aby vznikla čo najlepšia verzia skladby.
Ruben: Väčšinou prídem s melódiou – niekedy sú to len dva akordy a 15 sekúnd (smiech), ako v prípade tracku Sunny Day. Nasleduje proces „pokus omyl”, teda zdĺhavé komponovanie, v ktorom ladíme, aby to sedelo v rámci nástrojov. Pri tvorbe pre živé vystúpenia je to trochu iné, lebo všetko musíme zvládnuť zahrať v reálnom čase – aj poradie skladieb sa tomu prispôsobuje. Keď potom nahrávame a je hotová kostra (bicie, gitara a basa) už to ďalej vrstvíme s vokálmi, synťákmi a gitarami bez obmedzení, tak aby vznikla čo najlepšia verzia skladby.
Zažili ste počas tvorby nejaké výrazné odbočky, ktoré by ovplyvnili vašu pôvodnú víziu?
Zažili ste počas tvorby nejaké výrazné odbočky, ktoré by ovplyvnili vašu pôvodnú víziu?
Ruben: Väčšina materiálu bola napísaná dopredu a mali sme naraz rozpracovaných asi päť skladieb. Počas nahrávania sa menili skôr detaily, celkový koncept bol však jasný od začiatku.
Ruben: Väčšina materiálu bola napísaná dopredu a mali sme naraz rozpracovaných asi päť skladieb. Počas nahrávania sa menili skôr detaily, celkový koncept bol však jasný od začiatku.
Pokiaľ mám spätne reflektovať svoje prežitky z albumu, chápem asi takto: Na začiatku cítim zvláštnu nostalgiu, ako keď ma kedysi rodičia ukladali spať. V snoch zažívam všeličo možné – mieša sa tu epika s hrôzou, až sa zobúdzam do zhusteného času v bode, kde vytŕčajú len tie najvýraznejšie, špecificky ľudské emócie, od Sunny Day ďalej. Srdcovka je Clouds/Darker – ten pocit poznám. Nechávate ma v nejakom stupňujúcom sa vytržení a vďačnosti, až sa to v istom bode prepáli. Zrazu ten pocit bezpečia zmizne – zostane len ticho, ozvena vetra, samota. Prepad do prázdna. Je to zámer? Máte jasné premyslené vnútorné prepojenie pesničiek so stavmi, ktoré chcete vyvolať u poslucháča?
Pokiaľ mám spätne reflektovať svoje prežitky z albumu, chápem asi takto: Na začiatku cítim zvláštnu nostalgiu, ako keď ma kedysi rodičia ukladali spať. V snoch zažívam všeličo možné – mieša sa tu epika s hrôzou, až sa zobúdzam do zhusteného času v bode, kde vytŕčajú len tie najvýraznejšie, špecificky ľudské emócie, od Sunny Day ďalej. Srdcovka je Clouds/Darker – ten pocit poznám. Nechávate ma v nejakom stupňujúcom sa vytržení a vďačnosti, až sa to v istom bode prepáli. Zrazu ten pocit bezpečia zmizne – zostane len ticho, ozvena vetra, samota. Prepad do prázdna. Je to zámer? Máte jasné premyslené vnútorné prepojenie pesničiek so stavmi, ktoré chcete vyvolať u poslucháča?
Maya: Myslím, že si to povedala celkom dobre. Zároveň ale nie je žiadna správna a nesprávna interpretácia. Album je vedome robený tak, aby si z neho každý vzal to, čo mu dá.
Maya: Myslím, že si to povedala celkom dobre. Zároveň ale nie je žiadna správna a nesprávna interpretácia. Album je vedome robený tak, aby si z neho každý vzal to, čo mu dá.
A to je pre vás dôležité? Sprostredkovať niečo univerzálne tak, aby sa s tým mohol stotožniť každý poslucháč, pokiaľ ho to osloví?
A to je pre vás dôležité? Sprostredkovať niečo univerzálne tak, aby sa s tým mohol stotožniť každý poslucháč, pokiaľ ho to osloví?
Ruben: Veľa vecí na tomto svete v skutočnosti vôbec nie je určených pre konkrétneho človeka. Rady sa tvária, že sú práve pre vás – nový mobil, nové nákupné centrum, nový film a tak ďalej – ale v skutočnosti, samozrejme, nie sú. Vás sa vôbec netýkajú. To je vágna myšlienka, nehmatateľná… Ale mne sa to stáva často. Počúvam track a rezonuje so mnou do takej miery, až mám pocit, že bol urobený pre mňa. Potom ale narazím na druhú myšlienku – že asi nie. V tomto prípade chcem zdôrazniť – ak niečo z nášho albumu niekoho osloví, vedzte, že to bolo robené pre vás. Nech už ide o emóciu, s ktorou sa stotožníte, alebo niečo, čo vám pomôže prejsť si niečím (to by bolo úžasné) – reálne to je robené pre vás.
Ruben: Veľa vecí na tomto svete v skutočnosti vôbec nie je určených pre konkrétneho človeka. Rady sa tvária, že sú práve pre vás – nový mobil, nové nákupné centrum, nový film a tak ďalej – ale v skutočnosti, samozrejme, nie sú. Vás sa vôbec netýkajú. To je vágna myšlienka, nehmatateľná… Ale mne sa to stáva často. Počúvam track a rezonuje so mnou do takej miery, až mám pocit, že bol urobený pre mňa. Potom ale narazím na druhú myšlienku – že asi nie. V tomto prípade chcem zdôrazniť – ak niečo z nášho albumu niekoho osloví, vedzte, že to bolo robené pre vás. Nech už ide o emóciu, s ktorou sa stotožníte, alebo niečo, čo vám pomôže prejsť si niečím (to by bolo úžasné) – reálne to je robené pre vás.
Poďme ešte na chvíľu späť k albumu. Síce hovoríte, že si ho máme interpretovať po svojom, ale prezradíte nám, čo je jeho koncept z vašej perspektívy?
Poďme ešte na chvíľu späť k albumu. Síce hovoríte, že si ho máme interpretovať po svojom, ale prezradíte nám, čo je jeho koncept z vašej perspektívy?
Maya: Súvisí to s názvom albumu. Spánok = smrť. Smrť ti bude perinou. Zabalí ťa.
Ruben: Témy sa tam striedajú rýchlo, no veľkou súčasťou je emocionálna rozpoltenosť. Vznikalo to aj počas obdobia, ktoré bolo samo o sebe rozpoltené. Tá široká škála meniacich sa tém čiastočne odráža aj naše pocity zo stretu so smrťou – v krátkom slede sme prišli o dvoch veľmi blízkych ľudí, veľmi blízkych priateľov, čo bola pre nás všetkých úplne nová skúsenosť. Aj keď to môže pôsobiť chaoticky – ako keby to bolo „all over the place“ – vystihuje to obdobie, v ktorom človek vníma veci úplne inak; raz sa na ne snaží pozerať pozitívne, inokedy je tá priepasť bezodná. Niekedy je človek zmierený, inokedy naštvaný, stále sa to mení, ale vystihuje to ten mentálny stav.
Maya: Súvisí to s názvom albumu. Spánok = smrť. Smrť ti bude perinou. Zabalí ťa.
Ruben: Témy sa tam striedajú rýchlo, no veľkou súčasťou je emocionálna rozpoltenosť. Vznikalo to aj počas obdobia, ktoré bolo samo o sebe rozpoltené. Tá široká škála meniacich sa tém čiastočne odráža aj naše pocity zo stretu so smrťou – v krátkom slede sme prišli o dvoch veľmi blízkych ľudí, veľmi blízkych priateľov, čo bola pre nás všetkých úplne nová skúsenosť. Aj keď to môže pôsobiť chaoticky – ako keby to bolo „all over the place“ – vystihuje to obdobie, v ktorom človek vníma veci úplne inak; raz sa na ne snaží pozerať pozitívne, inokedy je tá priepasť bezodná. Niekedy je človek zmierený, inokedy naštvaný, stále sa to mení, ale vystihuje to ten mentálny stav.
To dáva zmysel – aj spánok, aj smrť sú prirodzenou súčasťou životných cyklov, ktoré nevieme ovplyvniť…
To dáva zmysel – aj spánok, aj smrť sú prirodzenou súčasťou životných cyklov, ktoré nevieme ovplyvniť…
Ruben: Aj napriek tomu sa album snaží nájsť nejaký pozitívny aspekt na neexistencii. Ako keď človek spí, predsa si ten spánok vedome neužíva, ale aj tak je spánok pekný.
Ruben: Aj napriek tomu sa album snaží nájsť nejaký pozitívny aspekt na neexistencii. Ako keď človek spí, predsa si ten spánok vedome neužíva, ale aj tak je spánok pekný.
K albumu ste na Spotify urobili playlist inšpirácií. Sranda je, že tam máte Lanu Del Rey. Čo vy a pop? Myslíte si, že môže pop alt-rockovému svetu niečo ponúknuť?
K albumu ste na Spotify urobili playlist inšpirácií. Sranda je, že tam máte Lanu Del Rey. Čo vy a pop? Myslíte si, že môže pop alt-rockovému svetu niečo ponúknuť?
Matyáš: Pop má v hlave asi úplne každý. Do popu tlčie všetko okolo. Keď v hudbe naviažeš na niečo popové, môže to byť príjemné pre uši a pomôcť poslucháčovi.
Jeník: No hej, pretože je to pekná muzika, páčivá… vziať si z nej niečo do rocku je zmysluplné.
Ruben: Už len tým, že to vyváži. To ma štvalo aj na predošlom albume, že je príliš tmavý, temný. V poslednom období som začal počúvať viac popu, ale aj staršie veci, Suzi Quatro a podobne. Dalo mi to v tomto albume odvahu používať viac durových akordov. Mať krajšie pasáže. Mal som voči tomu predtým nejakú neopodstatnenú averziu, teraz si však môžem užiť aj pekné pasáže.
Matyáš: Pop má v hlave asi úplne každý. Do popu tlčie všetko okolo. Keď v hudbe naviažeš na niečo popové, môže to byť príjemné pre uši a pomôcť poslucháčovi.
Jeník: No hej, pretože je to pekná muzika, páčivá… vziať si z nej niečo do rocku je zmysluplné.
Ruben: Už len tým, že to vyváži. To ma štvalo aj na predošlom albume, že je príliš tmavý, temný. V poslednom období som začal počúvať viac popu, ale aj staršie veci, Suzi Quatro a podobne. Dalo mi to v tomto albume odvahu používať viac durových akordov. Mať krajšie pasáže. Mal som voči tomu predtým nejakú neopodstatnenú averziu, teraz si však môžem užiť aj pekné pasáže.
Zdroj: Neue Welt
Čo by ste povedali na myšlienku, že pop do istej miery núti poslucháča vzťahovať sa k hudbe gýčovito?
Čo by ste povedali na myšlienku, že pop do istej miery núti poslucháča vzťahovať sa k hudbe gýčovito?
Jeník: To je asi pravda.
Ruben: Ale kto neznáša pop, neznáša aj seba. (smiech)
Jeník: To je asi pravda.
Ruben: Ale kto neznáša pop, neznáša aj seba. (smiech)
Čo musí mať track, aby s vami rezonoval?
Čo musí mať track, aby s vami rezonoval?
Jeník: Bicie.
Jeník: Bicie.
Okay, that’s a statement. Čo ostatní?
Okay, that’s a statement. Čo ostatní?
Matyáš: Nejakú chytľavú melódiu.
Maya: Musí to vo mne vzbudzovať nejakú emóciu.
Ruben: Musí to byť tragické a sexy. Jedno z toho alebo oboje.
Matyáš: Nejakú chytľavú melódiu.
Maya: Musí to vo mne vzbudzovať nejakú emóciu.
Ruben: Musí to byť tragické a sexy. Jedno z toho alebo oboje.
Takže sexiness je vibe.
Takže sexiness je vibe.
Jeník: Btw, Ruben je single. A vie sa na fotkách tváriť ako James Dean. (smiech)
Ruben: „Radosť z hudby sa nedá niesť osamote,“ je sexy.
Jeník: Btw, Ruben je single. A vie sa na fotkách tváriť ako James Dean. (smiech)
Ruben: „Radosť z hudby sa nedá niesť osamote,“ je sexy.
Ďalšie rozhovory …
Anna Siedykh: Cez písanie sa snažím pochopiť svet
An...
Rebeka Bizubová: Film je pre mňa spôsob, ako sa vyrovnať s problémami
Re...
Slavomíra Ondrušová: Dôležité je uvedomiť si, aký tlak si vytvárame na výsledok
Sl...
Marie Magdalena Kochová: Kedy sa postaviť za seba a kedy tu byť pre druhých?
Ma...
Zdroj: Neue Welt
Jedným z prenikavých rysov albumu sú éterické vokály Mayi Tongiani, ktoré vytvárajú kontrast k hlasu Rubena Tongianiho. S husľami a vrstvením nástrojov formujú kontinuum momentov melanchólie, hnevu, pnutia a zmierenia. Na terase tribúny strahovského štadiónu som sa rozprávala s Mayou (husle, vokály), Rubenom (vokály, gitara, klavír), Jeníkom (bicie) a Matyášom (basa), a to nielen o okolnostiach vzniku albumu.
Jedným z prenikavých rysov albumu sú éterické vokály Mayi Tongiani, ktoré vytvárajú kontrast k hlasu Rubena Tongianiho. S husľami a vrstvením nástrojov formujú kontinuum momentov melanchólie, hnevu, pnutia a zmierenia. Na terase tribúny strahovského štadiónu som sa rozprávala s Mayou (husle, vokály), Rubenom (vokály, gitara, klavír), Jeníkom (bicie) a Matyášom (basa), a to nielen o okolnostiach vzniku albumu.
Ak by ste sa museli žánrovo klasifikovať, kam by ste sa zaradili?
Ak by ste sa museli žánrovo klasifikovať, kam by ste sa zaradili?
Ruben: Big Beat… (smiech)
Jeník: Alternatívny rock.
Ruben: Povedzme post-underground, ale v rámci českej definície undergroundu, v zmysle nadväzovania, nie úplného pokračovania.
Ruben: Big Beat… (smiech)
Jeník: Alternatívny rock.
Ruben: Povedzme post-underground, ale v rámci českej definície undergroundu, v zmysle nadväzovania, nie úplného pokračovania.
Český underground? Ako napríklad Psi vojaci?
Český underground? Ako napríklad Psi vojaci?
Ruben: Jasné, Psi vojaci sú klasika.
Ruben: Jasné, Psi vojaci sú klasika.
Zdroj: Neue Welt
V elektronickej tanečnej hudbe sa disonancia či polyrytmika často používajú na rozbitie predvídateľného 4/4 rytmu. Váš alternatívny rock je tiež istým spôsobom žánrovo nekonvenčný – existujú aj u vás nejaké „pravidlá pre nepravidlá“?
V elektronickej tanečnej hudbe sa disonancia či polyrytmika často používajú na rozbitie predvídateľného 4/4 rytmu. Váš alternatívny rock je tiež istým spôsobom žánrovo nekonvenčný – existujú aj u vás nejaké „pravidlá pre nepravidlá“?
Ruben: Nedbáme na to, aby to bolo tanečné. Rytmus, jeho rýchlosť, to, ako idú jednotlivé nástroje v groove – to všetko je vždy podriadené emócii. Na minulom albume sme sa viac hrali s nečakanosťou, to bolo možno bližšie tomu, čo popisuješ. Teraz sme rytmicky skôr konzistentnejší a viac pracujeme s dynamikou.
Ruben: Nedbáme na to, aby to bolo tanečné. Rytmus, jeho rýchlosť, to, ako idú jednotlivé nástroje v groove – to všetko je vždy podriadené emócii. Na minulom albume sme sa viac hrali s nečakanosťou, to bolo možno bližšie tomu, čo popisuješ. Teraz sme rytmicky skôr konzistentnejší a viac pracujeme s dynamikou.
Aj v tých najhutnejších pasážach, kde sa zvuky vrstvia a vyrušujú, platí tá istá logika?
Aj v tých najhutnejších pasážach, kde sa zvuky vrstvia a vyrušujú, platí tá istá logika?
Ruben: Áno. Všetko závisí od emócie, až potom riešime tempo a rytmickú výstavbu.
Ruben: Áno. Všetko závisí od emócie, až potom riešime tempo a rytmickú výstavbu.
Emócia je pre vás zjavne dôležitá. Má to niečo spoločné aj s tým, že odporúčate počúvať album ako celok, od začiatku až po koniec?
Emócia je pre vás zjavne dôležitá. Má to niečo spoločné aj s tým, že odporúčate počúvať album ako celok, od začiatku až po koniec?
Ruben: Jasné. Je to konceptuálny a progresívny album. Tie pesničky sú vedome urobené tak, aby na seba nadväzovali. Celá A-side albumu bola komponovaná ako plynulý tok. Baví nás to tak robiť, kontinuálne a bez páuz.
Matyáš: Keď som dostal prvý 30-minútový draft, mal som pocit, že počúvam jednu pesničku, kde sa furt len hrá.
Ruben: Jasné. Je to konceptuálny a progresívny album. Tie pesničky sú vedome urobené tak, aby na seba nadväzovali. Celá A-side albumu bola komponovaná ako plynulý tok. Baví nás to tak robiť, kontinuálne a bez páuz.
Matyáš: Keď som dostal prvý 30-minútový draft, mal som pocit, že počúvam jednu pesničku, kde sa furt len hrá.
Ako zvyčajne vyzerá váš kreatívny proces – čo technikálie za albumom?
Ako zvyčajne vyzerá váš kreatívny proces – čo technikálie za albumom?
Ruben: Väčšinou prídem s melódiou – niekedy sú to len dva akordy a 15 sekúnd (smiech), ako v prípade tracku Sunny Day. Nasleduje proces „pokus omyl”, teda zdĺhavé komponovanie, v ktorom ladíme, aby to sedelo v rámci nástrojov. Pri tvorbe pre živé vystúpenia je to trochu iné, lebo všetko musíme zvládnuť zahrať v reálnom čase – aj poradie skladieb sa tomu prispôsobuje. Keď potom nahrávame a je hotová kostra (bicie, gitara a basa) už to ďalej vrstvíme s vokálmi, synťákmi a gitarami bez obmedzení, tak aby vznikla čo najlepšia verzia skladby.
Ruben: Väčšinou prídem s melódiou – niekedy sú to len dva akordy a 15 sekúnd (smiech), ako v prípade tracku Sunny Day. Nasleduje proces „pokus omyl”, teda zdĺhavé komponovanie, v ktorom ladíme, aby to sedelo v rámci nástrojov. Pri tvorbe pre živé vystúpenia je to trochu iné, lebo všetko musíme zvládnuť zahrať v reálnom čase – aj poradie skladieb sa tomu prispôsobuje. Keď potom nahrávame a je hotová kostra (bicie, gitara a basa) už to ďalej vrstvíme s vokálmi, synťákmi a gitarami bez obmedzení, tak aby vznikla čo najlepšia verzia skladby.
Zažili ste počas tvorby nejaké výrazné odbočky, ktoré by ovplyvnili vašu pôvodnú víziu?
Zažili ste počas tvorby nejaké výrazné odbočky, ktoré by ovplyvnili vašu pôvodnú víziu?
Ruben: Väčšina materiálu bola napísaná dopredu a mali sme naraz rozpracovaných asi päť skladieb. Počas nahrávania sa menili skôr detaily, celkový koncept bol však jasný od začiatku.
Ruben: Väčšina materiálu bola napísaná dopredu a mali sme naraz rozpracovaných asi päť skladieb. Počas nahrávania sa menili skôr detaily, celkový koncept bol však jasný od začiatku.
Pokiaľ mám spätne reflektovať svoje prežitky z albumu, chápem asi takto: Na začiatku cítim zvláštnu nostalgiu, ako keď ma kedysi rodičia ukladali spať. V snoch zažívam všeličo možné – mieša sa tu epika s hrôzou, až sa zobúdzam do zhusteného času v bode, kde vytŕčajú len tie najvýraznejšie, špecificky ľudské emócie, od Sunny Day ďalej. Srdcovka je Clouds/Darker – ten pocit poznám. Nechávate ma v nejakom stupňujúcom sa vytržení a vďačnosti, až sa to v istom bode prepáli. Zrazu ten pocit bezpečia zmizne – zostane len ticho, ozvena vetra, samota. Prepad do prázdna. Je to zámer? Máte jasné premyslené vnútorné prepojenie pesničiek so stavmi, ktoré chcete vyvolať u poslucháča?
Pokiaľ mám spätne reflektovať svoje prežitky z albumu, chápem asi takto: Na začiatku cítim zvláštnu nostalgiu, ako keď ma kedysi rodičia ukladali spať. V snoch zažívam všeličo možné – mieša sa tu epika s hrôzou, až sa zobúdzam do zhusteného času v bode, kde vytŕčajú len tie najvýraznejšie, špecificky ľudské emócie, od Sunny Day ďalej. Srdcovka je Clouds/Darker – ten pocit poznám. Nechávate ma v nejakom stupňujúcom sa vytržení a vďačnosti, až sa to v istom bode prepáli. Zrazu ten pocit bezpečia zmizne – zostane len ticho, ozvena vetra, samota. Prepad do prázdna. Je to zámer? Máte jasné premyslené vnútorné prepojenie pesničiek so stavmi, ktoré chcete vyvolať u poslucháča?
Maya: Myslím, že si to povedala celkom dobre. Zároveň ale nie je žiadna správna a nesprávna interpretácia. Album je vedome robený tak, aby si z neho každý vzal to, čo mu dá.
Maya: Myslím, že si to povedala celkom dobre. Zároveň ale nie je žiadna správna a nesprávna interpretácia. Album je vedome robený tak, aby si z neho každý vzal to, čo mu dá.
A to je pre vás dôležité? Sprostredkovať niečo univerzálne tak, aby sa s tým mohol stotožniť každý poslucháč, pokiaľ ho to osloví?
A to je pre vás dôležité? Sprostredkovať niečo univerzálne tak, aby sa s tým mohol stotožniť každý poslucháč, pokiaľ ho to osloví?
Ruben: Veľa vecí na tomto svete v skutočnosti vôbec nie je určených pre konkrétneho človeka. Rady sa tvária, že sú práve pre vás – nový mobil, nové nákupné centrum, nový film a tak ďalej – ale v skutočnosti, samozrejme, nie sú. Vás sa vôbec netýkajú. To je vágna myšlienka, nehmatateľná… Ale mne sa to stáva často. Počúvam track a rezonuje so mnou do takej miery, až mám pocit, že bol urobený pre mňa. Potom ale narazím na druhú myšlienku – že asi nie. V tomto prípade chcem zdôrazniť – ak niečo z nášho albumu niekoho osloví, vedzte, že to bolo robené pre vás. Nech už ide o emóciu, s ktorou sa stotožníte, alebo niečo, čo vám pomôže prejsť si niečím (to by bolo úžasné) – reálne to je robené pre vás.
Ruben: Veľa vecí na tomto svete v skutočnosti vôbec nie je určených pre konkrétneho človeka. Rady sa tvária, že sú práve pre vás – nový mobil, nové nákupné centrum, nový film a tak ďalej – ale v skutočnosti, samozrejme, nie sú. Vás sa vôbec netýkajú. To je vágna myšlienka, nehmatateľná… Ale mne sa to stáva často. Počúvam track a rezonuje so mnou do takej miery, až mám pocit, že bol urobený pre mňa. Potom ale narazím na druhú myšlienku – že asi nie. V tomto prípade chcem zdôrazniť – ak niečo z nášho albumu niekoho osloví, vedzte, že to bolo robené pre vás. Nech už ide o emóciu, s ktorou sa stotožníte, alebo niečo, čo vám pomôže prejsť si niečím (to by bolo úžasné) – reálne to je robené pre vás.
Poďme ešte na chvíľu späť k albumu. Síce hovoríte, že si ho máme interpretovať po svojom, ale prezradíte nám, čo je jeho koncept z vašej perspektívy?
Poďme ešte na chvíľu späť k albumu. Síce hovoríte, že si ho máme interpretovať po svojom, ale prezradíte nám, čo je jeho koncept z vašej perspektívy?
Maya: Súvisí to s názvom albumu. Spánok = smrť. Smrť ti bude perinou. Zabalí ťa.
Ruben: Témy sa tam striedajú rýchlo, no veľkou súčasťou je emocionálna rozpoltenosť. Vznikalo to aj počas obdobia, ktoré bolo samo o sebe rozpoltené. Tá široká škála meniacich sa tém čiastočne odráža aj naše pocity zo stretu so smrťou – v krátkom slede sme prišli o dvoch veľmi blízkych ľudí, veľmi blízkych priateľov, čo bola pre nás všetkých úplne nová skúsenosť. Aj keď to môže pôsobiť chaoticky – ako keby to bolo „all over the place“ – vystihuje to obdobie, v ktorom človek vníma veci úplne inak; raz sa na ne snaží pozerať pozitívne, inokedy je tá priepasť bezodná. Niekedy je človek zmierený, inokedy naštvaný, stále sa to mení, ale vystihuje to ten mentálny stav.
Maya: Súvisí to s názvom albumu. Spánok = smrť. Smrť ti bude perinou. Zabalí ťa.
Ruben: Témy sa tam striedajú rýchlo, no veľkou súčasťou je emocionálna rozpoltenosť. Vznikalo to aj počas obdobia, ktoré bolo samo o sebe rozpoltené. Tá široká škála meniacich sa tém čiastočne odráža aj naše pocity zo stretu so smrťou – v krátkom slede sme prišli o dvoch veľmi blízkych ľudí, veľmi blízkych priateľov, čo bola pre nás všetkých úplne nová skúsenosť. Aj keď to môže pôsobiť chaoticky – ako keby to bolo „all over the place“ – vystihuje to obdobie, v ktorom človek vníma veci úplne inak; raz sa na ne snaží pozerať pozitívne, inokedy je tá priepasť bezodná. Niekedy je človek zmierený, inokedy naštvaný, stále sa to mení, ale vystihuje to ten mentálny stav.
To dáva zmysel – aj spánok, aj smrť sú prirodzenou súčasťou životných cyklov, ktoré nevieme ovplyvniť…
To dáva zmysel – aj spánok, aj smrť sú prirodzenou súčasťou životných cyklov, ktoré nevieme ovplyvniť…
Ruben: Aj napriek tomu sa album snaží nájsť nejaký pozitívny aspekt na neexistencii. Ako keď človek spí, predsa si ten spánok vedome neužíva, ale aj tak je spánok pekný.
Ruben: Aj napriek tomu sa album snaží nájsť nejaký pozitívny aspekt na neexistencii. Ako keď človek spí, predsa si ten spánok vedome neužíva, ale aj tak je spánok pekný.
K albumu ste na Spotify urobili playlist inšpirácií. Sranda je, že tam máte Lanu Del Rey. Čo vy a pop? Myslíte si, že môže pop alt-rockovému svetu niečo ponúknuť?
K albumu ste na Spotify urobili playlist inšpirácií. Sranda je, že tam máte Lanu Del Rey. Čo vy a pop? Myslíte si, že môže pop alt-rockovému svetu niečo ponúknuť?
Matyáš: Pop má v hlave asi úplne každý. Do popu tlčie všetko okolo. Keď v hudbe naviažeš na niečo popové, môže to byť príjemné pre uši a pomôcť poslucháčovi.
Jeník: No hej, pretože je to pekná muzika, páčivá… vziať si z nej niečo do rocku je zmysluplné.
Ruben: Už len tým, že to vyváži. To ma štvalo aj na predošlom albume, že je príliš tmavý, temný. V poslednom období som začal počúvať viac popu, ale aj staršie veci, Suzi Quatro a podobne. Dalo mi to v tomto albume odvahu používať viac durových akordov. Mať krajšie pasáže. Mal som voči tomu predtým nejakú neopodstatnenú averziu, teraz si však môžem užiť aj pekné pasáže.
Matyáš: Pop má v hlave asi úplne každý. Do popu tlčie všetko okolo. Keď v hudbe naviažeš na niečo popové, môže to byť príjemné pre uši a pomôcť poslucháčovi.
Jeník: No hej, pretože je to pekná muzika, páčivá… vziať si z nej niečo do rocku je zmysluplné.
Ruben: Už len tým, že to vyváži. To ma štvalo aj na predošlom albume, že je príliš tmavý, temný. V poslednom období som začal počúvať viac popu, ale aj staršie veci, Suzi Quatro a podobne. Dalo mi to v tomto albume odvahu používať viac durových akordov. Mať krajšie pasáže. Mal som voči tomu predtým nejakú neopodstatnenú averziu, teraz si však môžem užiť aj pekné pasáže.
Zdroj: Neue Welt
Čo by ste povedali na myšlienku, že pop do istej miery núti poslucháča vzťahovať sa k hudbe gýčovito?
Čo by ste povedali na myšlienku, že pop do istej miery núti poslucháča vzťahovať sa k hudbe gýčovito?
Jeník: To je asi pravda.
Ruben: Ale kto neznáša pop, neznáša aj seba. (smiech)
Jeník: To je asi pravda.
Ruben: Ale kto neznáša pop, neznáša aj seba. (smiech)
Čo musí mať track, aby s vami rezonoval?
Čo musí mať track, aby s vami rezonoval?
Jeník: Bicie.
Jeník: Bicie.
Okay, that’s a statement. Čo ostatní?
Okay, that’s a statement. Čo ostatní?
Matyáš: Nejakú chytľavú melódiu.
Maya: Musí to vo mne vzbudzovať nejakú emóciu.
Ruben: Musí to byť tragické a sexy. Jedno z toho alebo oboje.
Matyáš: Nejakú chytľavú melódiu.
Maya: Musí to vo mne vzbudzovať nejakú emóciu.
Ruben: Musí to byť tragické a sexy. Jedno z toho alebo oboje.
Takže sexiness je vibe.
Takže sexiness je vibe.
Jeník: Btw, Ruben je single. A vie sa na fotkách tváriť ako James Dean. (smiech)
Ruben: „Radosť z hudby sa nedá niesť osamote,“ je sexy.
Jeník: Btw, Ruben je single. A vie sa na fotkách tváriť ako James Dean. (smiech)
Ruben: „Radosť z hudby sa nedá niesť osamote,“ je sexy.
Ďalšie rozhovory …
Anna Siedykh: Cez písanie sa snažím pochopiť svet
An...
Rebeka Bizubová: Film je pre mňa spôsob, ako sa vyrovnať s problémami
Re...
Slavomíra Ondrušová: Dôležité je uvedomiť si, aký tlak si vytvárame na výsledok
Sl...
Marie Magdalena Kochová: Kedy sa postaviť za seba a kedy tu byť pre druhých?
Ma...



